Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Adobe vs. Affinity: zijn ze elkaar waard?
21 oktober 2024
In september organiseerden we een webinar over Affinity, een steeds populairder wordende suite van grafische applicaties. Affinity biedt krachtige alternatieven voor Adobe’s toonaangevende software, zoals Affinity Designer (vs. Illustrator), Affinity Photo (vs. Photoshop) en Affinity Publisher (vs. InDesign). Terwijl Adobe de markt nog steeds domineert, zorgde breaking news uit het kamp van Canva begin dit jaar voor opschudding. Wat betekent deze nieuwe ontwikkeling voor de toekomst van grafisch ontwerp?
01 Is er een verschuiving op til?
Bij Typografics werken we al geruime tijd met Canva en bieden we er ook tal van opleidingen in. Canva verovert met rasse schreden terrein in de communicatiesector en heeft zich bewezen als een uitstekend en low level tool voor de creatie van allerhande grafische communicatiemiddelen. We volgen die trend omdat ook onze klanten meer en meer gebruikmaken van Canva en daarmee helpen we graag.
Begin dit jaar kondigde Canva aan dat ze Affinity opgekocht hebben en daar keken we wel even van op. Een glazen bol hebben we niet maar wanneer een bedrijf zoals Canva met wereldwijd 180 miljoen actieve gebruikers plots een reeks pro level grafische applicaties opkoopt en die vervolgens aan zijn gebruikers kenbaar maakt dan is er misschien op termijn wel een verschuiving op til in de sector.
En omdat we die boot niet willen missen bij Typografics zijn we alvast aan boord gesprongen en is yours truly op cruise vertrokken op de zee van Affinity.
02 Wat is Affinity?
Affinity bestaat al langer dan vandaag. Het bedrijf werd opgericht in 1987. In 2009 besloten ze om hun applicaties van de grond af opnieuw te herschrijven, aangepast aan moderne hardware. In 2014 Zag Affinity Design het licht kort daarna gevolgd door Affinity Photo en enkele jaren later ook Publisher.
Met deze drie kleppers hebben we een volwaardig alternatief voor wat we bij Adobe als “The Holy Trinity” beschouwen. Maar is Affinity wel een volwaardige vervanger voor onze drie geliefde grafische applicaties? Let’s compare!
03 Adobe vs. Affinity: waarin verschillen ze?
3.1 Creative Cloud vs. Affinity Suite
Creative Cloud bevat naast de drie grote uiteraard nog een hele hoop andere applicaties voor video, 3D en Motion Design. Op dat gebied kom je dus niet aan je trekken bij Affinity. In die markten is de strijd echter ook aan het opflakkeren met applicaties zoals Davinci Resolve die Adobe Premiere naar de kroon steken.
3.2 Creative Cloud Libraries vs. Studiolink
Creative Cloud Libraries, in mijn ogen een van de beste toevoegingen ooit aan Adobe is niet helemaal aanwezig. Hoewel Affinity wel het studiolink principe introduceerde waarmee je assets en kleurstalen en stijlen vlot kan uitwisselen tussen de drie Affinity apps.
Het Cloud aspect is minder sterk geïntegreerd bij Affinity. Wil je bestanden in de cloud dan moet je ze maar in Google Drive of een gelijkaardige opslag zetten.
3.3 Complexiteit
Adobe heeft al ruim 30 jaar ervaring met de ontwikkeling van zijn applicaties. Een gevolg daarvan is echter wel dat ze nog oude broncode bevatten en ook heel wat erfenis met zich meesleuren. We vinden er ook een mix van oude en outdated principes gemixt met nieuwe tools en principes.
Affinity kon dankzij de rebuild in 2009 zijn applicaties focussen op moderne werkwijzen. De apps werken snel op zowel Mac als PC en benaderen bepaalde principes in de drie applicaties vanuit een andere hoek. Dit is aanvankelijk even wennen maar naarmate je er meer mee werkt snap je waarom ze bepaalde zaken anders aanpakken.
Voorbeeld: Layers
InDesign en Illustrator hebben een gelijkaardig lagensysteem, Photoshop heeft zijn eigen lagensysteem.
Bij Affinity is het lagen principe nagenoeg identiek in de drie applicaties. Heel verfrissend is dat je in Affinity Publisher bijvoorbeeld met laag effecten en aanpassingslagen aan de slag kan. Dat zijn zaken waarvoor je in Adobe InDesign naar Photoshop moet verhuizen.
Ook de functie om lagen te maskeren is in de drie Affinity apps hetzelfde.
Affinity Designer (Illustrator) en Publisher (InDesign) staan voor ons op nagenoeg dezelfde voet. Als vector app moet Designer niet onderdoen voor Illustrator. Affinity Publisher staat zeer sterk, ikzelf werk al 20 jaar met InDesign en ben onder de indruk van de compleetheid van Publisher. Zijn er zaken die nog ontbreken? uiteraard maar daar wordt aan gewerkt.
3.4 Artificiële Intelligentie
Adobe is al lange tijd een voortrekker van Machine Learning en AI. Ze gaven ons fantastische gereedschappen, vooral in Photoshop, de ons werk enorm verbeterd hebben. Op dat gebied lopen ze bij Affinity Photo jammer genoeg wat achter. In Photoshop kunnen we met 1 knop (Select Subject) een nagenoeg perfecte selectie krijgen van het onderwerp in onze foto. Bij Affinity Photo doen we dit aan de hand van methodes die we 10 jaar geleden in Photoshop deden, namelijk door gebruik te maken van een Quick Selection brush en refine modus of voor de old schoolers onder ons door Channels of kleurkanalen te gaan manipuleren.
3.5 Gebruiksgemak en learning curve
Beide fabrikanten hun apps zijn next level. Ze bevatten dus enorm veel tools en functies en vragen wel enige tijdsinvestering om er vlot mee te leren werken. Voor mezelf werd mijn Affinity learning path wel sterk beïnvloed door mijn Adobe kennis en niet altijd in de positieve zin. Je herkent heel wat zaken in Affinity maar na enige tijd maakte ik mezelf toch de bedenking dat het raadzaam is om Affinity met een schone lei te benaderen.
Net omdat Affinity bepaalde basisprincipes zoals lagen, non-destructive editing, masters in Publisher anders aanpakt is het beter om ze vanuit de grond te bekijken en dus je kennis van Adobe achterwege te laten. Starten met Affinity voelde alsof ik weer voor het eerst met Adobe aan de slag ging. Maar na enkele projecten loopt dat wel los.
3.6 Let’s talk wallet
Adobe kost je een arm en een been. Een enkele app kost je 20 per maand. Wie ook nog een nier op overschot heeft kan voor 60 euro per maand een abonnement op de hele zwik nemen. Bij Affinity zijn ze van mening dat je ledematen en organen aan jou toebehoren. Voor de zeer democratische eenmalig te betalen prijs van 180 euro zijn de drie Affinity apps helemaal van jou. Voor een versie upgrade van bijvoorbeeld v2 naar v3 betaal je een upgrade kost.
Nieuwsgierig?
Wil je zelf aan de slag met Affinity dan is het nu de moment. Momenteel kan je Affinity suite namelijk 6 maand gratis proberen. Je kan de apps downloaden op hun eigen webstekkie. No credit card required. 😉 Maar ook onze trainers staan klaar om je in het Affinity bad onder te dompelen. Ready om te starten met Affinity?
Door guru
#TeamAffinity, ik zit erin!
“In de Academy ontdek je nog veel meer over Affinity, er zijn opleidingen voor starters en ervaren gebruikers. Ontdek hier de trainingen.
Michael