Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Rive vs. Adobe Animate: wie biedt de meeste waarde?
6 november 2024
Wie Rive al op het oog had, zal ongetwijfeld de vergelijking maken met Adobe Animate, of Flash voor wie nog outdated lingo gebruikt. Twijfel je nog om de overstap te maken? We zetten even alle kenmerken op een rij.
01 Wat is Rive?
Bij Typografics werken we al geruime tijd met Canva en bieden we er ook tal van opleidingen in. Canva verovert met rasse schreden terrein in de communicatiesector en heeft zich bewezen als een uitstekend en low level tool voor de creatie van allerhande grafische communicatiemiddelen. We volgen die trend omdat ook onze klanten meer en meer gebruikmaken van Canva en daarmee helpen we graag.
Begin dit jaar kondigde Canva aan dat ze Affinity opgekocht hebben en daar keken we wel even van op. Een glazen bol hebben we niet maar wanneer een bedrijf zoals Canva met wereldwijd 180 miljoen actieve gebruikers plots een reeks pro level grafische applicaties opkoopt en die vervolgens aan zijn gebruikers kenbaar maakt dan is er misschien op termijn wel een verschuiving op til in de sector.
En omdat we die boot niet willen missen bij Typografics zijn we alvast aan boord gesprongen en is yours truly op cruise vertrokken op de zee van Affinity.
03 Adobe Animate vs. Rive: waarin verschillen ze?
3.1 Interactiviteit
De main feature van Rive is interactiviteit. Designers kunnen dankzij State Machine met gemak allerhande interactieve handelingen inbouwen. Denk aan een soort visuele flowchart waar je individuele animaties aan elkaar koppelt.
Een webdeveloper zal het misschien jammer vinden dat je in de app niet in code kan duiken en je eigen custom tweaks toevoegen, en de voorkeur zal dan uitgaan naar Adobe Animate. Tegelijk is dit de zwakte van Animate, want wie interactiviteit wenst, moet zich verdiepen in JavaScript. Een designerbrein zal zich veel comfortabeler voelen bij de intuïtieve aanpak van Rive.
3.2 Frame-by-frame
Waar Adobe Animate en Rive niet te vergelijken zijn, is op het vlak van animatietekenen. Adobe Animate heeft een uitgebouwde toolset voor vectortekenen op een frame-by-frame basis. Akkoord, slechts voor een heel klein deel van de lezers zal dit relevant zijn.
Bij Rive kan je gerust frame-by-frame animaties ontwerpen, maar het is via een ongemakkelijke omweg, want je beschikt niet over de essentiële gereedschappen zoals diverse brushes of onion skin.
3.3 Responsiveness
Adobe Animate heeft nooit volledig afstand kunnen nemen van het Flash-tijdperk omdat het nog steeds lijkt in het verleden te leven. De belofte van wat het had kunnen zijn is nooit waargemaakt. Dat merk je heel sterk als je weet dat je met Rive responsive layouts kan maken. Reden genoeg om af te stappen van onze meer dan outdated Animated GIFs en fixed format HTML5-banners.
3.4 Smooth
De standaard framesnelheid van een Rive-project is 60 fps, met de mogelijkheid tot 120 te gaan. Bij Adobe Animate is dit 24 fps. Op het vlak van frames per seconde is meer niet altijd beter, het hangt af van het type project en de stilistische toets die je wilt toepassen. Maar voor geïnterpoleerde animaties merk je echt wel hoe soepel de vectoranimaties worden bij hogere framerates.
Bovendien gaat Rive prat op z’n indrukwekkende custom-made vector renderer. Normaal gezien, als je wat overboord gaat met het aantal vectoren, kan je op het web serieus wat vertraging ervaren. De real-time renderer van Rive doet het echter uiterst efficiënt en het bestand dat moet geladen worden, is extreem licht.
3.5 Playing field
De toepassingen van Rive zijn ook veel breder dan die van Adobe Animate. Je hebt Rive Runtimes die je project integreren voor webgebruik, React, iOS/MacOS, Android, Unreal, Unity…
Bovendien is het ook het soort projecten dat zal verschillen, waar Adobe Animate minder geschikt voor is. Rive zal naar aanvoelen in eerste instantie ingezet worden voor user interfaces. Er is ook potentieel waar bedrijven hun geanimeerde logo’s kunnen upgraden naar interactieve versies daarvan. Landing pages gaan naar het volgende niveau getild worden met Hero Animations. En een pak brand identities zullen met diverse animaties een rijkere merkervaring kunnen bieden. Voor een concrete use case moet je maar eens Duolingo uitproberen. Rive is gewoonweg voor dit soort nieuwe ontwikkelingen de juiste tool op het juiste moment.
3.6 Ontwerpervaring
Zoals elk programma is aan de slag gaan met Rive een beetje wennen. Gelukkig is de documentatie in alle vormen aanwezig. Je hebt een online handboek, een aanbod van video’s uit allerhande bronnen (waarbij Rive zelf), en het beste van allemaal: je kan community-projecten openen en remixen. Take a note, Adobe.
Wat betreft het ontwerpen van een animatie, daar ligt de complexiteit ergens tussen de eenvoud van Adobe Animate en de techniciteit van After Effects.
Waar het op beiden een streepje voor heeft, zijn de slimme systemen waarmee je gaat ontwerpen. Er wordt gewerkt met een hiërarchie van elementen in plaats van een klassieke lagenstructuur; dat vereenvoudigt je tijdlijnen enorm. Je kan meerdere State Machines opzetten om tijdlijnen te mengen. Je gebruikt eenvoudig op te zetten inputs, listeners en events om de interactiviteit te koppelen aan je animaties. Met Nested Artboards kan je complexe animaties op een modulaire manier opzetten. En zo zijn er nog veel features die gewoon sterk en logisch aanvoelen voor een moderne workflow.
3.6 Prijskaartje
Wil je Rive uitproberen, dan kan dat gratis en ongelimiteerd in tijd. Het aantal projecten dat je in je account-cloud kan bewaren, is ook niet langer beperkt tot drie. Dat maakt het een geweldige deal om je skills eerst op te bouwen. Met de gratis account kan je zelfs perfect al projecten aanleveren voor gebruik. Je kan ook wel vermoeden dat dit de perfecte aanpak is om de markt te veroveren.
De redenen om te upgraden naar de betalende formules zijn wat subtiel, maar zeker gebaseerd op noden die je bij veel intensiever gebruik zal willen benutten. Op dat moment wordt het wel niet goedkoop, een Voyager Seat kost je 32 dollar per maand en een Enterprise Seat gaat voor 120.
Als je rekent dat je voor twee Voyagers ongeveer op één Adobe Creative Cloud All Apps uitkomt, dan is dat even slikken. Vergelijk je met een formule van één enkele Adobe App, dan lijkt het wel marktconform, hoewel nog steeds wat duurder.
04 Never stop learning
Wil je zelf aan de slag met Rive dan is het nu de moment. Momenteel kan je Affinity suite namelijk 6 maand gratis proberen. Je kan de apps downloaden op hun eigen webstekkie. No credit card required. 😉 Maar ook onze trainers staan klaar om je in het Rive bad onder te dompelen. Ready om interactieve animaties te maken in Rive?