3 principes om meteen toe te passen in je webdesign

12 augustus 2021

Wat élke klant aanbidt: straffe cijfers in z’n analytics tool. Dat een doordacht webdesign 1 van de puzzelstukjes daartoe is? Yodelo! We onthullen je alvast 3 principes waarmee je webdesign menig consumentenbrein weet te strikken tot klikken.


1. Het isolatie effect

Om het met een wat duurdere term te benamen: het Von Restorff-effect. Het komt erop neer dat hetgeen uit de toon valt, binnendringt. Maak dus van de belangrijkste info een highlight tussen homogene elementen. Dat doe je door te werken met een contrastkleur, te spelen met grootte, extra ruimte toe te laten, … 

Merk je hoe de oranje kleur in dit voorbeeld je blik automatisch naar zich toezuigt? Von Restorff, baby!

Al hoeft kleur niet altijd, door enkel in grootte te variëren geef je aan een bepaald element in je design extra value en aantrekkingskracht.

Heeft een klant verschillende abonnementsformules? Kans schoon dat er 1’tje is die voor zijn business de hoogste ROI rate meebrengt. Speel daar als designer op in door de abonnementsformule in kleur en grootte te differentiëren. 

En wat als je in vorm afwijkt? Von Restorff draait je zo om de vinger.

2. Law of Proximity

Hoort bepaalde info bij elkaar? Positioneer het dan dicht bij elkaar, als een groep. Een vreugdesprongetje voor het consumentenbrein, want duidelijke afbakening dat hebben die kronkels ontzettend graag.

Kijk dus eens in je design welke functionaliteiten je kan groeperen en welke net meer belang hebben aan wat witruimte. Let wel, er is een valkuil: wanneer je info te ver afzet van een groep, wordt het simpelweg niet waargenomen. 

3. Call-to-value

Surfen doe je — merendeel — met een doel: je zoekt info, inspiratie, … Duidelijk aanklikbare call-to-actions zijn hierbij onmisbaar. Probeer eens de switch van ‘actie’ naar ‘waarde’ te maken. Wat brengt een klik bij? Als je dat als designer weet te pointen, ben je straf bezig.

Vraag of krijg? Twee 5-letterwoorden met een gigantisch inhoudelijk verschil, want ons consumentenbrein geeft zich spontaan over aan voordelen.

Meer tips? Kijk eens wat je in de Talent Academy kan bijleren. Of ga met ons designteam in gesprek voor het ontwerp van je website.

Geschreven door Wouter

Crossmedia & motion designer

Wouter studeerde af als grafisch ontwerper en startte zijn carrière in 2005 bij de Gouden Gids. Daar ontwikkelde hij al snel een passie voor web. Hij ziet zichzelf als een crossmedia designer en houdt van een gezonde mix van code en creativiteit. Zijn uitdaging? Steeds een creatieve oplossing vinden voor elk project. Om bij te blijven volgt hij web- en newslettertrends op de voet.

In zijn vrije tijd is Wouter passioneel bezig met sporten. Hij gaat regelmatig lopen, klimmen en squashen. Maar zijn allergrootste passie is toch wel mountainbiken. Je vindt hem echter niet alleen op zijn fiets terug. Hij volgt ook een cursus fietshersteller in avondschool.

Boek Wouter

Nog meer lezen?

Bekijk gerust onze andere blogposts vol toffe weetjes en nieuwtjes om up-to-date te blijven.