6 visuele trends voor 2018 (volgens Adobe)

Bernd

Art Director

15 januari 2018

Dankzij de analyse van enorme hoeveelheden data uit de Creative Cloud houdt Adobe de vinger aan de pols wat nieuwe visuele trends betreft. Geen nattevingerwerk dus, wel gestaafd door harde feiten en cijfers.

We zetten de trends die furore zullen maken in 2018 graag voor jullie op een rijtje.

1. Stilte en introspectie

Dat het rumoerige tijden zijn hoeven we je niet meer te vertellen. Bovendien zorgt onze aanwezigheid op sociale media ervoor dat we constant overspoeld worden met nieuwtjes, feiten, analyses en meningen over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Geen wonder dus dat we af en toe nood hebben om ons terug te trekken en op zoek gaan naar stilte, weg van het tumult van elke dag. En dat laat zich merken in de beelden die we gebruiken: die stralen rust en introspectie uit.

De galerij ontdek je hier

2. Een zoektocht naar identiteit

Vroeger was onze identiteit een onwrikbaar gegeven. Je was een man of een vrouw. Je werkte jaren voor hetzelfde bedrijf, zonder dat je jezelf daar veel vragen bij stelde. Nu beseffen we meer dat een mens bestaat uit vele facetten en de vraag is hoe we die integreren tot een geheel. Onze ideeën over wat ‘past’ of ‘mooi’ is staan onder druk, dus verwacht je aan foto’s en afbeeldingen die de vele personas van mensen in alle kleuren, maten en gewichten eren.

De volledige galerij vind je hier

3. Lokaal en globaal

Meer dan ooit is de wereld een dorp geworden. Dankzij de vele mogelijkheden op vlak van transport en verblijf reizen we de globe rond, steeds op zoek naar authentieke ervaringen. We ontdekken nieuwe culturen, plaatsen en gebruiken.

De volledige galerij vind je hier

4. Een creatieve realiteit

Be the change you want to see in the world, is het motto. Millennials nemen het heft in handen om van de wereld een mooiere en betere plek te maken. Jammer genoeg zijn we daar nog niet helemaal, maar dat belet ons niet om te dromen. Deze trend visualiseert op een creatieve en dromerige manier een kleurrijke nieuwe samenleving vol optimisme en onverwachte effecten.

Bekijk de galerij hier

5. Op zoek naar roots

Tijdens onzekere omstandigheden steekt de nostalgie naar het verleden de kop op. De afgelopen jaren zagen we al de vintage-trend die knipoogde naar de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Deze trend vernieuwt zich nu en legt op een kunstzinnige manier de link tussen wat we willen bewaren uit het verleden en de nieuwe technologieën.

De fotoreeks vind je hier

6. Warmte en menselijkheid

Technologie kan best kil zijn en hoeveel ‘likes’ en ‘shares’ we ook krijgen, niets gaat boven een knuffel of een fijne tijd met vrienden of familie. Warmte en aanraking staan dan ook centraal in deze laatste trend. De foto’s en afbeeldingen tonen het belang van contact en verbinding tussen mensen onderling en hun omgeving.

De volledige galerij vind je hier