Deze 8 UX/UI fouten durven zelfs ervaren designers maken

4 januari 2020

Hou rekening met duimbereik


49% van het mobiele gebruik gebeurt met 1 hand, d.m.v. de duim. Daarbij worden mobiele schermen almaar groter. Dat betekent dat het bereik van interacties beperkt is, of moeilijker wordt naarmate de afstand. Hier kan je best rekening mee houden wanneer je mobile interfaces ontwerpt.

Designen zonder inhoud


Nog een veel voorkomend probleem bij beginnende en zelfs ervaren designers is designen zonder iets af te weten van de effectieve inhoud. Op die manier kan je nooit een juiste oplossing ontwerpen. Vraag altijd naar de uiteindelijke inhoud (het aantal items van een lijst, grootte of type van beeldmateriaal, ...) en zorg voor een design dat er met reële content er nog steeds bruikbaar uitziet.

Nietszeggende call-to-actions


Elke knop heeft hetzelfde doel: aangeklikt worden (converteren). Hoe onduidelijker het label van de knop, hoe meer de gebruiker moet nadenken en hoe kleiner de kans dat deze effectief aangeklikt wordt. Gebruik simpele, korte maar duidelijke woorden en vermijd vakjargon.

Een overload aan animaties


Dit zie je bijvoorbeeld vaak terug in WordPress Themes. Elke content blok heeft een animatie die soms ook enkele seconden duurt. Een gebruiker heeft helaas niet alle tijd van de wereld en is nogal ongeduldig. Het is overkill en doet dus afbreuk aan de gebruikservaring (Less is more!). Een animatie die bv. een overgang in de interface duidelijker maakt kan echter wél nuttig zijn.

Te veel tekst, te weinig visuals


“A picture is worth more than a thousand words”: deze quote is misschien wat overused, maar is niet te ontkennen. Ookal is het niet makkelijk de juiste visuals te vinden, ze zijn wel essentieel. Ze helpen mee het verhaal te vertellen zonder dat een gebruiker te veel moet lezen (data moet processen). Ook herkennen we onszelf makkelijker wanneer we foto’s zien van andere mensen, waardoor we ons meer aangetrokken voelen tot een product of service.

Gebrek aan user research


Dit is misschien wel het allergrootste punt van allemaal. Helaas is het een realiteit dat er te vaak amper of geen user research gebeurt. Hierdoor worden designs gemaakt uit eigen ervaringen of uit input van de opdrachtgever, waarbij in beide gevallen de eindgebruiker niet bevraagd is. Op die manier zal je nooit de juiste oplossing kunnen ontwerpen.

Te weinig contrast


Soms zorgt contrast voor een mooi design, maar hoe goed is je design als sommige eindgebruikers het niet eens kunnen lezen? Veel designers vergeten dat niet alle eindgebruikers een even scherp oog hebben en dus verschillende contrasten niet eens kunnen lezen, terwijl dit belangrijke informatie kan zijn (bv. subtitels). Gebruik dus altijd een contrast checker tool om zeker te zijn dat je contrast voldoet aan de normen.

Teveel trends


Wij als designers zijn van trends op de hoogte en worden hierdoor beïnvloed. Effectieve eindgebruikers hebben hier geen idee van, dus zullen ook niet echt merken wat een trend is en wat niet. Afhankelijk van de opdracht of het onderwerp kan je wel een trend volgen maar algemeen is dit niet aangewezen, ze komen en gaan. Als je een authentiek design wil maken kan je best je eigen ding doen door je bv. te laten inspireren door de huisstijl.

Geschreven door Dries

Senior UX/UI Designer

​Dries volgde eerst een opleiding multimediatechnieken en vervolgde daarna zijn studies bij Syntra Antwerpen waar hij Grafische Vormgeving en Webdesign studeerde. Hij houdt zijn ontwerpen graag simpel. Gebruiksvriendelijkheid is daarbij zijn grootste aandachtspunt.
  
Tijdens zijn vrije tijd vind je Dries op de moto in de bergen of gaat hij skateboarden.

Dries heeft meer dan 5 jaar ervaring in de sector.
Boek Dries

Nog meer lezen?

Bekijk gerust onze andere blogposts vol toffe weetjes en nieuwtjes om up-to-date te blijven.

Merci!