💙-tjes voor Classic Blue, Pantone kleur van het jaar
6 januari 2020
Volgens Pantone benadrukt de nachtblauwe sympathiekeling ons verlangen naar een standvastige en betrouwbare basis waarop we tijdens het nieuwe decennium kunnen bouwen.
Waarom Classic Blue een plaatsje in je designs verdient.
1. Het is de meest standvastige der kleuren
Blauw geeft een gevoel van veiligheid/zekerheid. En dat is meteen al een groot voordeel van Pantone 19-4052, deze seizoensloze basiskleur voegt met verve loyaliteit aan je branding toe. Zeker in je logo valt blauw warm aan te bevelen. Kijk maar naar NASA, NIVEA en PayPal.



Classic Blue straalt voor mij toegankelijkheid, stijl en vertrouwen uit. Het is een mainstream kleur, minder risicovol dan full colour blauw en uitgesproken zwart.

2. Het is de koning van de combinaties
De tint is bijzonder veerkrachtig in combinaties met andere kleuren. Breng de basiskleur in je design bijvoorbeeld samen met het complementaire oranje of durf te experimenteren met goud.
3. De kleur is tijdloos én genderneutraal
Hoewel Classic Blue dé trend van 2020 is, blijft de tint het altijd goed doen. De kleur is niet agressief, een fundament in de kleurenwaaier.
En dus misschien ook een heel veilige keuze van Pantone?
In vergelijking met de voorbije jaren kan je dat stellen. In 2019 deden we het met het energieke Living Coral, in 2018 met het frivole violet.
De keuze voor Classic Blue geeft misschien ook aan dat we weer op zoek zijn naar vertrouwen, iets herkenbaars, zekerheid, meer zuivere zeeën, ... in deze hectische, negatieve, onzekere, egoïstische, ... wereld? Blue-tiful is de kleur in elk geval wel 😉.

Geschreven door Jurgen
Senior Graphic Designer
Het is al meer dan 10 jaar dat Jurgen grafische interventies bij Typografics uitvoert. Time flies when you’re having fun? Het heeft er iets van, want Jurgen staat er elke werkdag opnieuw met heel veel positiviteit in. Zijn luisterbereidheid ligt bovendien hoog en stoppen kan hij niet voor er een gepaste grafische oplossing ligt.
Als vormgever neemt Jurgen zijn studies aan het Sint-Lucas in Gent nog mee, gevolgd door enkele rondjes langs reclamebureaus. Hij is een vakkenner die trends nauwgezet volgt en zich laat inspireren door socials, mode, (interieur)architectuur, fotografie...