💙-tjes voor Classic Blue, Pantone kleur van het jaar

6 januari 2020

Het Amerikaanse kleureninstituut Pantone riep Classic Blue of Pantone 19-4052 onlangs uit tot kleur van het jaar 2020. De donkere tint staat er met kracht, en straalt tegelijk een serene kalmte uit. 

Volgens Pantone benadrukt de nachtblauwe sympathiekeling ons verlangen naar een standvastige en betrouwbare basis waarop we tijdens het nieuwe decennium kunnen bouwen.
Hier in huis wist Classic Blue de designerharten snel voor zich te winnen & dit is waarom!

Waarom Classic Blue een plaatsje in je designs verdient.

1. Het is de meest standvastige der kleuren


Blauw geeft een gevoel van veiligheid/zekerheid. En dat is meteen al een groot voordeel van Pantone 19-4052, deze seizoensloze basiskleur voegt met verve loyaliteit aan je branding toe. Zeker in je logo valt blauw warm aan te bevelen. Kijk maar naar NASA, NIVEA en PayPal.

Classic Blue straalt voor mij toegankelijkheid, stijl en vertrouwen uit. Het is een mainstream kleur, minder risicovol dan full colour blauw en uitgesproken zwart.

Jurgen, Senior Grafisch Vormgever

2. Het is de koning van de combinaties


De tint is bijzonder veerkrachtig in combinaties met andere kleuren. Breng de basiskleur in je design bijvoorbeeld samen met het complementaire oranje of durf te experimenteren met goud.

3. De kleur is tijdloos én genderneutraal


Hoewel Classic Blue dé trend van 2020 is, blijft de tint het altijd goed doen. De kleur is niet agressief, een fundament in de kleurenwaaier.

En dus misschien ook een heel veilige keuze van Pantone?

In vergelijking met de voorbije jaren kan je dat stellen. In 2019 deden we het met het energieke Living Coral, in 2018 met het frivole violet.

De keuze voor Classic Blue geeft misschien ook aan dat we weer op zoek zijn naar vertrouwen, iets herkenbaars, zekerheid, meer zuivere zeeën, ... in deze hectische, negatieve, onzekere, egoïstische, ... wereld? Blue-tiful is de kleur in elk geval wel 😉.

Jurgen, Senior Grafisch Vormgever

Geschreven door Jurgen

Senior Grafisch Vormgever

Jurgen studeerde Functionele Grafiek aan Sint-Lucas in Gent. Deze intensieve opleiding wakkerde zijn interesse voor grafische vormgeving aan, en na afloop ging hij dan ook aan de slag bij een aantal reclamebureaus. Daar leerde hij pas echt het klappen van de zweep kennen: een boeiende periode waarin hij leerde om te gaan met druk en stress. Ondertussen is hij al bijna 10 jaar aan de slag bij Typografics. Sleutelwoorden die Jurgen kenmerken zijn zorgvuldigheid, creativiteit en een groot gevoel voor esthetiek.

Jurgen heeft meer dan 20 jaar ervaring in de sector.
Boek Jurgen

Nog meer lezen?

Bekijk gerust onze andere blogposts vol toffe weetjes en nieuwtjes om up-to-date te blijven.

Merci!