Adobe Spark: tools voor ‘visual storytelling’

Michael Buelens

Academy Supervisor

5 september 2017

Visual Storytelling

Als marketeer ben je vandaag niet enkel meer bezig met branding en awareness. Er wordt van je verwacht dat je het verhaal vertelt achter je merk, je product of je organisatie. En dat doe je niet langer met enkel woorden. Foto’s, beeldverslagen, video’s, websites of one-pagers, ze maken allemaal deel uit van je aanstekelijke verhaal.

Maar daar beginnen vaak de moeilijkheden: met wat geluk beschik je wel over wat beeldmateriaal, maar hoe breng je het allemaal mooi samen? Hoe zorg je ervoor dat het allemaal past binnen je huisstijl en beschik je over de nodige tools om je beelden te bewerken voor de verschillende sociale mediakanalen? Met wat geluk heb je iemand ter beschikking die het voor jou allemaal doet, maar dan nog betekent dat vaak dat je moet wachten, testen en herbeginnen. In het huidige medialandschap, waar alles razendsnel gaat, kom je dan misschien net te laat. En dat is jammer, want je droomt er natuurlijk van snel impact te creëren.

Adobe Spark: dé tool voor marketeers

Maar wat als … er een tool bestond om als marketeer zelf grotendeels je verhalen vorm te geven? Waarmee je video, foto’s en teksten mooi samenvoegt tot 1 spraakmakend geheel en dat op jouw tempo? Wel, die tool bestaat, en marketeers uit de hele wereld maken er al gebruik van.

Adobe Spark: een gratis tool voor marketeers die snel willen schakelen

Adobe ken je wellicht al als aanbieder van pakketten zoals Photoshop of InDesign. Maar de afgelopen jaren heeft het bedrijf goed gevolgd wat er in de wereld van de marketeer verandert. Zo kunnen grote spelers al beroep doen op de marketingcloud van Adobe waarmee campagnes geautomatiseerd en herhaald kunnen worden en waarmee belangrijke inzichten in het gedrag van consumenten kunnen verworven worden. Bedrijven zoals MasterCard of KBC Bank doen er alvast hun voordeel mee.

Maar met Adobe Spark kan elke marketeer aan de slag, zonder veel poespas. Het enige wat je nodig hebt is een beetje handigheid, enkele templates en je bent vertrokken! Bovendien is de tool gratis, even registreren en je kunt beginnen. 

Adobe Spark Post

Je bent een digitale marketeer en sociale media is jouw natuurlijke habitat. Facebook, Twitter, Instagram, … daar sta je mee op en ga je mee slapen. Alleen is het wat jammer dat al die verschillende kanalen ook andere beeldformaten vragen voor advertenties en updates.

Met Adobe Spark Post ben je van dit probleem verlost. Je maakt 1 keer je post op – inclusief typografie, illustraties en animaties. Vanuit de app stem je dit ontwerp dan verder af op de kanalen die je nodig hebt. De app laat je trouwens ook toe om via smartphone of tablet je content te beheren en aan te maken. Superhandig om bijvoorbeeld live updates te geven van een event, een feest of een beurs.

Adobe Spark Page

Zelf een one-pager creëren en ‘live zetten’ zonder dat je kennis moet hebben van HTML of CSS, dat lukt je in geen tijd met Adobe Spark Page. Je integreert tekst, beeld en video zodat je verhaal een eigen plek krijgt op het internet. Ideaal voor wie bijvoorbeeld een event wil aankondigen of een verslag online wil zetten. 

Adobe Spark Video

We hoeven je het niet meer te vertellen, maar video is dé trend bij uitstek in marketingland. Maar veel marketeers worstelen er nog mee. Met Adobe Spark Video kun je niet enkel een video maken, je krijgt ook de tools aangereikt om je videoboodschap te bewerken en te verrijken met tekst.

Wil je zelf ook aan de slag met Adobe Spark? Schrijf je dan zeker in voor onze gratis 'Lunch & Learn' op 22 september! Alle informatie vind je hier