Dit zijn de nieuwste webdesign trends volgens onze webdesigner Elke

Elke

Webdesigner & -developer

13 maart 2018

1. Geïntegreerde animaties zijn helemaal in

Animaties geven extra identiteit aan een merk, bijvoorbeeld wanneer een logo geanimeerd wordt. In de toekomst zullen niet alleen videoanimaties belangrijker worden. Ook animaties die interactie uitlokken met de gebruiker zijn steeds prominenter aanwezig op het web.

Hetzelfde geldt voor GIF’s. Leuke GIF’s blazen extra leven in de website content. Of ze zorgen voor een nodige break door een site net dat beetje meer ademruimte te geven. GIF’s zijn eenvoudig te implementeren op zo goed als alle platformen.

Al moet je steeds de afweging maken welke animatie relevant is in een specifieke situatie en context. Dit mag niet ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid en performance van een website.

In een GUI (Graphical User Interface) zoals Adobe Animate CC of Adobe After Effects kan je zelf animaties creëren. Of je maakt je animaties in HTML5 en CSS of met een JavaScript library zoals Greensock.

2.   Asymmetrische sites zullen boomen

De voorbije jaren zagen we een trend in het gebruik van grid layouts met verschillende frameworks zoals Bootstrap, Foundation en SemanticUI. Het merendeel van de websites opgericht voor 2018 gebruikt dergelijke grid layouts.

Dit jaar breken we hier steeds meer van los. Asymmetrische en broken grid websites zullen populairder worden. Zo zal er weer meer diversiteit en creativiteit ontstaan in het designen van sites.

3.   Mobile design krijgt voorrang

We zien dat mobile design meer en meer op de voorgrond treedt. Steeds meer gebruikers surfen dan ook op het web via hun mobiele toestellen. De designwereld kan niet anders dan hierop inspelen. Gebruiksvriendelijkheid op de mobiele platformen moet echter nog meer geoptimaliseerd worden. Ook bij webdesign en webontwikkeling zal men moeten vertrekken vanuit het mobiele standpunt.

4. Shadows en gradients worden weer hip

De laatste jaren zijn designers afgestapt van het gebruik van shadows en gradients. Toch zullen ze het komende jaar weer hip worden. Kleuren die normaal gezien niet zo vanzelfsprekend samenhoren zullen weer aan belang winnen. Ze geven een nieuwe dimensie aan een merk. Khroma is een handige tool die je kan helpen om de visuele identiteit van een merk op punt te stellen.

5.  Sites steeds vaker ontworpen via mobiele apps

Waar we ooit Photoshop zagen als dé designtool bij uitstek, zien we nu bijna elke week een nieuwe app verschijnen. Programma’s zoals Sketch, Adobe XD, Vectr, Marvel en het gloednieuwe InVision Studio hebben het voortouw genomen bij het designen van websites, wireframes en interactieve prototypes. Benieuwd wat de impact van de nieuwe InVision studio zal zijn op de groei en ontwikkeling van tools zoals Sketch en Adobe XD.

6.   Meer illustraties en gepersonaliseerde graphics

Er zijn veel kwalitatieve en relatief goedkope stockafbeeldingen te verkrijgen op het internet. Desondanks worden illustraties en gepersonaliseerde graphics alleen maar belangrijker. Steeds meer bedrijven willen authenticiteit op hun website en zoeken een persoonlijke visuele identiteit. Via authentieke illustraties en graphics kan je de typische kenmerken van je organisatie versterken. Ze geven de webcommunicatie van een bedrijf meer exclusiviteit.