Hoe evolueerden banners door de jaren heen? Webdesigner Elke blikt terug

Elke

Webdesigner & -developer

2 mei 2018

Voor 2015 domineerde Flash het internet op het gebied van interactieve en geanimeerde websites, maar ook op vlak van banners of internetadvertenties. Hoe zien banners er anno 2018 uit? Webdesigner Elke blikt terug op de evolutie van geanimeerde beelden op het internet. 

In het najaar van 2015 stond de wereld even stil toen er opeens ontdekt werd dat het gebruik van Flash op websites beveiligingslekken toonde. Talloze browsers, Google Chrome op kop, besloten Flash niet meer standaard te activeren in hun aankomende browser-releases. Dit bracht heel wat gevolgen met zich mee. 

Waar vroeger altijd Actionscript gebruikt werd om banners aan te sturen, moest ineens de switch naar HTML, CSS & JavaScript gemaakt worden. De hele filosofie van iedereen die geanimeerde websitebanners maakte moest mee evolueren.

Trendsetters Adobe en Google

Heel wat grote spelers waagden een poging om software te ontwikkelen die kon inspelen op deze evolutie. Adobe updatete Adobe Flash Professional naar het huidige Adobe Animate CC, dat zo goed als de volledige HTML-flow mee ondersteunt. Voor Adobe Flash Professional deze ommezwaai maakte naar Adobe Animate CC, bracht het de applicatie Adobe Edge Animate op markt. Het mocht echter niet zijn en eind 2015 besliste Adobe al om deze applicatie niet verder te ontwikkelen.

Ook Google probeerde mee te zijn door meer en meer in te zetten op hun applicatie Google Webdesigner en platformen als DoubleClick Studio en DoubleClick Campaign Manager. Door de tijd heen zagen we nog heel wat andere bedrijven pogingen ondernemen om mee te evolueren. Adobe & Google blijven op dit vlak echter het voortouw nemen.

 

Impact op bestandsgrootte van banners

Niet enkel de mindset van de bedrijven die de banners maken moest mee evolueren. Ook voor de spelers die de banners laten verschijnen in de media veranderde er veel. Dankzij Flash kon de bestandsgrootte van banners vroeger gereduceerd worden tot slechts 40 à 50 kb. Sinds de opmars van HTML5 is echter plots een heel andere aanpak nodig. Ineens moet men dubbel of zelfs driedubbel zoveel kilobytes voorzien om dezelfde boodschap over te brengen.

Doorklikmogelijkheden in banners

Daarnaast moesten ook de zogenaamde ‘clicktags’ aangepast worden. Het gaat hier om de doorklikmogelijkheden in een banner door middel van de juiste trackinglink naar de juiste website. Ten tijde van Flash moest dit in Actionscript aangeleverd te worden, maar sinds halverwege 2015 gebruikt men hiervoor Javascript.

Ook de hele implementatie van banners diende plots anders te gebeuren. Vroeger leverde men gewoon een SWF-file aan waar alles inzat en die ook een back-up image opleverde. Tegenwoordig gaat het om een zipbestandje met een HTML-file (en eventuele CSS- en Javascript-files) samen met de afbeeldingen en andere assets om de banner optimaal te laten functioneren.

 

Hoe ver staan we anno 2018?

Anno 2018 hebben veel bedrijven de nodige aanpassingen getroffen om mee te zijn met de overgang van Flash naar HTML5. Toch zien we als webdevelopers en webdesigners achter de schermen her en der nog restanten van dit Flash-verleden opduiken. Er zijn met andere woorden nog veel mogelijkheden tot verbetering naar de toekomst toe.