Hoe groot is de kans dat een robot in de toekomst jouw job uitvoert? Test het hier!

Jensie

Academy Trainer

21 augustus 2018

Er wordt meer en meer geautomatiseerd in ons dagelijks leven. Denk maar aan iets simpels als een berichtje typen. Dankzij autocorrect gaat dit tegenwoordig erg snel en vlot. Ook in de grafische wereld wordt artificial intelligence (AI) steeds belangrijker. Facebook onderzoekt momenteel de mogelijkheden om gesloten ogen op foto’s bij te werken. Dergelijke tools worden al ingezet om rode ogen en andere oneffenheden weg te werken. Moeten we als grafisch ontwerpers schrik hebben dat we over 20 jaar helemaal overbodig zullen worden? Op de site willrobotstakemyjob.com kan je de toekomst van jouw sector checken door een beroep naar keuze in te voeren. De exacte prognose laten we je zelf ontdekken, maar we kunnen wél al verklappen dat grafisch ontwerpers zeker nog niet meteen massaal om hun job moeten vrezen.

Artificial Intelligence in de grafische wereld

De mogelijkheden in Photoshop

Regelmatige Photoshop-gebruikers zijn al vertrouwd met de Content Aware Fill. Met deze tool kan je een deel van een foto verwijderen of uitbreiden. Photoshop vult dit vervolgens zo goed mogelijk op met andere delen van de foto. Dit werkt vaak heel goed, al is het soms toch beter om een andere oplossing te zoeken.

Quick Selection Tool

Als je de Quick Selection Tool gebruikt, kan je via de knop ‘select subject’ Photoshop zelf het onderwerp van je foto laten zoeken en een selectie laten maken. Niet ideaal voor erg complexe foto’s, maar bij simpelere beelden gaat het zonder problemen. 

Ook de tool face-aware liquify is interessant. Hiermee kan je gecontroleerd gezichtstrekken vervormen doordat Photoshop de gezichtskenmerken herkent.

Zoekfunctie in Lightroom

Minder bekend is de ingenieuze zoekfunctie in Lightroom om gericht bepaalde onderwerpen te vinden in je eigen foto’s. De technologie die hierachter zit is Adobe Sensei, Adobe’s eigen AI-project.

Wij deden de test en zochten onder andere naar graffiti, canyon, mountain, boat, jellyfish, tree, people, plane… De beelden zijn niet gebaseerd op tags die je eerst moet toekennen aan je foto’s. De resultaten zijn verbluffend, maar nog niet perfect. Bij het trefwoord lizard zie je in mijn gevonden resultaten bijvoorbeeld wel waar het fout gelopen is.

Een mogelijke volgende stap is de combinatie van de Content Aware Fill en Adobe Sensei. Je zou op die manier een stuk van je foto kunnen laten verwijderen en aan Photoshop laten weten wat er in de plaats moet komen.

Content Management Systems

Een Content Management System (CMS), zoals WordPress of ProcessWire, maakt het mogelijk om als leek zelf een website te maken. Wix promoot momenteel hun Wix Artificial Design Intelligence. Op basis van de inhoud die je aanlevert, maakt de site suggesties over het design. Je hoeft enkel te kiezen uit een aantal opties en het herschikken gaat vanzelf. 

Firedrop zet artificiële intelligentie dan weer in op vlak van support. Terwijl je je site ontwerpt, kan je beroep doen op een chatbot die je helpt tijdens het ontwerpen. De CEO van Firedrop verkondigde dat het de bedoeling is dat de chatbot de ervaring van het werken met een echte grafisch ontwerper kan nabootsen. Ook DesignScape stuurt je tijdens het ontwerpen. De ontwikkelaar van DesignScape werkt momenteel voor Adobe. De feature Quick Layout die ontwikkeld wordt voor Illustrator zou nieuwe elementen die je toevoegt automatisch aanpassen aan je ontwerp.

The Grid verkoopt zelfs websites die zichzelf opbouwen. Hoe spectaculair dit ook lijkt, het is in se niet meer dan een generiek CMS-systeem vol gebakken lucht en ontevreden klanten.

Zoals je merkt zijn er veel tools om het ontwerpen van een site eenvoudiger te maken, maar een webdesigner blijft zeker voor professionele websites toch nog steeds een grote meerwaarde. Artificial Intelligence kan het werk van een ontwerper wel faciliteren, maar zeker niet overbodig maken.

 

Is het een mens of een robot?

Doe de Turing test

Wie nog nooit van een Turing test gehoord heeft, moet eens surfen naar cleverbot.com. Het principe achter een Turing test is heel simpel. De test onderzoekt of een machine in staat is om te denken als een mens. In het geval van chatbots is het de vraag of het in dat specifieke geval om een mens of een robot gaat. We kunnen al onthullen dat Cleverbot niét bestuurd wordt vanuit een te vol kantorencomplex in India…

Een soortgelijke test zou interessant kunnen zijn voor artificieel grafisch ontwerp. Er zijn momenteel voldoende onlinemogelijkheden om je eigen printmateriaal te ontwerpen, maar deze zijn daarom nog niet even kwalitatief als hetgeen een ervaren grafisch designer zou ontwerpen. Vaak zijn deze ontwerpen zeer generiek en niet meer dan templates met wat beperkte aanpassingsmogelijkheden. Ze zouden de grafische Turing test met andere woorden niet doorstaan.

Voorlopig neemt artificial intelligence de wereld nog niet over. De tussenkomst van de mens is nog te essentieel. Denk maar aan autocorrectie op je smartphone. Als je niet zelf nog eens zou checken wat je getypt hebt, stuur je vaak een compleet andere boodschap uit. Hetzelfde geldt voor het werk van grafisch ontwerpers. Wij zorgen ervoor dat een ontwerp er niet alleen mooi uitziet, maar dat het vooral ook voldoet aan de specifieke vereisten van een klant. Iets wat een robot voorlopig nog niet kan.