Sprokkels van het wereldwijde web – aflevering 2

6 juli 2016

De tweede aflevering van onze rubriek vol leuke, grappige en wetenswaardige nieuwtjes uit de wereld van het www … De vorige gemist? Hier lezen!
 
Zelf een tip? Mail naar studioweb@typografics.be


1. Fonts en colors

Vorige week maakten we jullie er al op attent: sinds de upgrade van Adobe CC is er een extra functie Photoshop. Dankzij de ‘Match Font’ functie zal Photoshop zelf een gebruikt lettertype herkennen en overnemen. Meer info en een tutorial vind je hier.
 
Maar dit toestelletje gaat nog een stap verder: via Adobe InDesign herkent het fonts, maar ook kleuren. In de ‘Spector’ zit een digitale camera die via een algoritme het beeld vertaalt naar informatie over vormen en kleuren. Voorlopig bestaat de Spector enkel nog als prototype, maar het zou ons niet verwonderen mocht het binnenkort als gadget op menig designer-tafel prijken!
 
Bekijk vooral het filmpje, want het is echt knap om te zien!



2. Facebook

Ook deze week nieuws van het Facebookfront. Het kanaal dat groot (om niet te zeggen gigantisch groot) is geworden omdat mensen zich verbonden wilden voelen met vrienden, familieleden en kennissen keert voor een stukje terug naar de roots. Gebruikers kregen immers de laatste tijd veel meer nieuws en advertenties in hun tijdslijn te zien dan updates van hun persoonlijke kameraden en dat zorgde voor wat onvrede. De internetgigant zal er dus opnieuw voor zorgen dat statussen van vrienden en kennissen hoger en prominenter in je timeline zullen geplaatst worden. Als bedrijf komt het er dus op aan om content te creëren die vanop je eigen website of Facebookpagina gedeeld wordt door privé-personen om je bereik te blijven behouden.


3. Apple introduceert Search Ads 

Met duizenden en duizenden apps in de Apple App Store is het voor ontwikkelaars soms onbegonnen werk om hun toepassing te laten opvallen. Daarom zal Apple er nu voor zorgen dat apps door middel van betaalde advertenties, Search Ads, hoger in de zoekresultaten zullen voorkomen. Een beetje zoals de Google AdWords, maar dan specifiek voor de App Store. En Apple zou Apple niet zijn als ze zich weer niet zouden laten opmerken door een strak design en een uitstekende UX/UI. Naar verluidt kunnen complete newbies in geen tijd zelf een campagne opzetten, met een minimum aan kliks.


Geschreven door Dries

Senior UX/UI Designer

​Dries volgde eerst een opleiding multimediatechnieken en vervolgde daarna zijn studies bij Syntra Antwerpen waar hij Grafische Vormgeving en Webdesign studeerde. Hij houdt zijn ontwerpen graag simpel. Gebruiksvriendelijkheid is daarbij zijn grootste aandachtspunt.
  
Tijdens zijn vrije tijd vind je Dries op de moto in de bergen of gaat hij skateboarden.

Dries heeft meer dan 5 jaar ervaring in de sector.
Boek Dries

Nog meer lezen?

Bekijk gerust onze andere blogposts vol toffe weetjes en nieuwtjes om up-to-date te blijven.