Sprokkels van het wereldwijde web – aflevering 5
30 september 2016
Het is even geleden, maar vandaag stellen we jullie met veel plezier een nieuwe aflevering ‘Sprokkels van het wereldwijde web’ voor. Een verzameling leuke weetjes, relevante feiten en fijne onzin die we speciaal voor jullie verzamelden.
Heb je zelf ook een wist-je-datje voor deze rubriek? Mail naar studioweb@typografics.be

1. Know your font
Ben je gek van typografie? Kun je je uren verliezen in de schoonheid van de verschillende lettertypes, al dan niet schreefloos? Krijg je koude rillingen op het moment dat je een tekst onder ogen krijgt die opgemaakt is in Comic Sans? Dan is dit je kans om je kennis te testen! Op deze website krijg je verschillende fonts voorgeschoteld en geef je vervolgens antwoord op de simpele vraag: wat is het juiste lettertype?
Ook in deze blogpost hadden we het al over Comic Sans trouwens. En wist je dat er in Photoshop een nieuwe functie ‘Match Font’ bestaat? In deze tutorial leggen we uit hoe je deze kunt gebruiken.
2. Responsieve e-mails voor Gmail
Goed nieuws voor marketeers en crossmediale designers: sinds kort zijn je mails die toekomen via Gmail ook responsief. Dat betekent dat je e-mails even vlot leesbaar zijn op tablet, desktop/laptop en smartphone.
Voornaamste veranderingen:
- Ondersteuning voor de <style> tag, dus de CSS hoeft niet meer inline.
- Ondersteuning voor media queries
Wil je meer weten? Hou dan de Google G Suite Developers blog in de gaten!

3. Adobe en Microsoft werken samen ‘in the cloud’
Naast de Creative Cloud – waar grafisch en crossmediale vormgevers – dagelijks mee aan de slag gaan heeft Adobe ook een Marketing Cloud. Marketeers vinden er digitale tools om hun klanten en prospecten mee te benaderen en een ultieme customer journey mee uit te tekenen. Grote bedrijven zoals Accor Hotels of het gerenommeerde ESO (European Southern Observatory) maken er al gebruik van.
Tijdens de Ignite conferentie in Atlanta kondigde de CEO van Microsoft, Satya Nadella, ook aan dat Microsoft Azure (het cloudplatform) gebruik zou maken van de Marketing Cloud van Adobe. Met de kracht van het cloudplatform van Microsoft en de ervaring van Adobe met branding en het creëren van digtale klantenbeleving is de wereld van de digitale marketing alweer een sterke speler rijker.

Geschreven door Pieterjan
Senior Webdesigner en -developer
Om toch nog wat in beweging te blijven vind je hem op tijdens het weekend regelmatig op de fiets.
Pieterjan heeft meer dan 5 jaar ervaring in de sector.