Wie verkiezingen zegt, zegt ook veel ontwerpwerk. Naar aanloop van 26 mei deden verschillende partijen een beroep op onze grafische interventieteams, CD&V is er één van.
5 dagen, 127 magazines opmaken: DTP A Love Story.
Woensdag 17 april - 9u
Drie van onze grafici worden uitgestuurd naar het hoofdkwartier van CD&V in Brussel. De opdracht: 5 magazines opmaken, 1 voor elke Vlaamse provincie, zodat de Vlaming geïnformeerd wordt over wie waar op welke plaats staat voor de komende verkiezingen.
Eenmaal aangekomen ontvangen onze mensen de volledige briefing. 5 magazines worden er plotsklaps 127. Er moet niet enkel per provincie een magazine opgemaakt worden, maar ook voor elke streek in elke provincie. Bovendien wordt voor elke gemeente van elke streek een uniek stukje over de lokale burgemeester voorzien.
Deadline? Volgende woensdag.
Nog niet alle input is voorhanden, onze drie grafici krijgen alvast een aantal spreadsheets met de CD&V leden en een ontwerp van het magazine.
Woensdag 17 april - 10u30
Spreadsheets en opmaak, dan denken we hier al snel aan data merge time! Onze drie grafici nemen contact op met het hoofdkwartier. Als manager van ons Adobe Authorised Training Centre ben ik de technical back-up voor onze mensen in the field. Ze willen weten hoe je nu weer afbeeldingen, in dit geval portretfoto’s van de CD&V’ers, kan data mergen? Daarom vraag ik om me de lay-out van het magazine en de spreadsheets te bezorgen.
Woensdag 17 april - 11u30
Zodra ik de omvang van het project vat, weet ik hoe laat het is. This is a job for « The Amazing Automator » Jensie De Gheest. Hij eet big data for lunch, hij is onze top Easycatalog wizard. Na een kort beraad is het tijd om ons te organiseren. We zetten een Creative Cloud shared folder op en een Google Chat group voor het team.

Na de middag houden we een eerste video overleg. Onze drie mensen on-site schieten in gang om de lay-out file technisch op punt te zetten en de spreadsheets te optimaliseren.
Jensie krijgt dat lachje op zijn gezicht wanneer hij zijn Easycatalog muscles mag opspannen. Na vier uur werk spuwt zijn InDesign een complexe structuur van mappen, bestanden en linked files uit. Klaar voor onze grafici on-site om alles correct te plaatsen in de magazines.
Donderdag 18 april - 9u
Video team overleg. Ik doorloop de complexe structuur met onze mensen on-site. Ze gaan aan de slag met de bestanden en plaatsen wat geplaatst kan worden. Ze verwerken nog een hoop spreadsheets en beeldmateriaal. Jensie is vandaag bij een klant voor een andere Easycatalog opdracht. Iedereen mist hem.
Vrijdag 19 april - 9u30
Ik heb een dagje verlof maar kan de 99+ berichten in de Google Chat group niet negeren. Iedereen is druk aan het werk en amuseert zich. Een plezier dat ik mijn mensen niet wil ontnemen. Volgende week zal Jensie immers niet beschikbaar zijn dus beslis ik om zijn opleiding over te nemen zodat hij zich volledig kan overgeven aan dit Easycatalog bachanaal.
Vrijdag 19 april - 13u
Teamoverleg via Google meet. Iedereen happy, het lijkt wel alsof de paasklokken al aangekomen zijn en ze hun werkplek volgedumpt hebben met 127 magazines.
Teamwork, when it works it's awesome.
Dinsdag 23 april - 9u

De paaseitjes liggen iedereen wat zwaar op de maag. En net als onze Lieve Heer na drie dagen opstond uit zijn graftombe, verrijst ook het magazine project weer.
Zoals eerder gezegd nam ik een opleiding over van Jensie en wijdt hij zich volledig aan de wetenschap.
Jensie gooit zich op het magazine project en gaat automatiseren. Spreadsheet na spreadsheet wordt verwerkt, verslonden zelfs. De processor van Jensie zijn laptop doet nu al overuren en het is amper half tien. De temperatuur in ons team hun bureau is 7 graden warmer dan in de rest van het gebouw.
Op deze dinsdag worden honderden InDesign files geplaatst. Morgen meer van dat.
Woensdag 24 april - 9u

Another beautiful day on the job. Vandaag gaat Jensie on-site bij de klant. Tijd voor een sloot koffie en hups aan het werk. Vandaag moet een eerste versie in correctie gaan bij de klant.
Jensie ontplooit zijn Easycatalog skills, het team staat verbluft als 1 man/vrouw/transgender (wij zijn een inclusief bedrijf) achter hem. Zie je die concentratie in zijn ogen? 24/7 baby dat is onze Jensie ten voeten uit.
Woensdag 24 april - 12u30
Maar er kan ook al eens gelachen worden. Maar dan enkel tijdens de lunch. € 3,40 voor een broodje in Brussel? Dat adresje wil ik ook wel.
Woensdag 24 april - 13u30
De broodjes hebben gesmaakt. Maar Jensie’s honger is niet te stillen. Hij wil meer en meer krijgt hij. In de volgende dagen vuren de mensen van CD&V spreadsheet na spreadsheet af op ons team. Jensie cruncht de data als een analist. Sneller dan zijn schaduw countert hij elke data error en genereert hij nieuwe opmaak bestanden. Het team werkt naarstig verder aan de assemblage van de magazines.
Donderdag 25 april - 9u
De databulk wordt verwerkt. Het team dankt onze Amazing Automator op blote knietjes. Ze beschikken nu over een weelde aan opmaak bestanden die ze verder afwerken op basis van de input van de klant. Rigoureuze correctierondes zorgen ervoor dat alle info tot in de puntjes gezet wordt.
Ons team levert een mooi pakket aan de drukker af, die er vervolgens voor zorgt dat de magazines van de pers rollen. Wij zijn er alvast zeker van dat de kiezer uitgebreid geïnformeerd is over deze partij. Op naar de stembus!

Neem direct contact op

Jill staat meteen voor je klaar!
Bel ons op +32 (0)52 41 45 65 of mail op jill.vanderpoorten@typografics.be
Mis geen enkele update!
Elke maand onze interessante nieuwsbrief voor marketeers en vormgevers ontvangen?
Schrijf je hieronder meteen in!