De Academy over trends, tools en de toekomst

22 augustus 2025

Life at Typo
De Typografics Academy over trends, tools en de toekomst

Elf trainers, veel expertise, één missie: jou sterker maken in het snel evoluerende grafisch landschap. 

Jensie (graphic design & web), Michael (content creation) en Shaun (3D, AI, motion & video) delen hun blik op het vak van vandaag én morgen. Beide voeten in het werkveld, ogen strak op de toekomst.

Hypes en blijvers: wat valt jullie nu écht op in het vak?

Jensie: De comeback van tactiele print! Mensen willen weer iets voelen, als tegengewicht voor al dat digitale. In web design zie je dan weer dat UX perfectie plaatsmaakt voor ‘leven’. Meer interactiviteit, meer beweging, dynamische sites met macro-animaties.

Shaun: AI hoort er vanzelfsprekend ook bij. Voor mij fungeert AI soms als een digitale junior designer. Superhandig voor repetitieve taken of om snel ideeën te genereren… maar de finale designs? Komen nog altijd van getalenteerde vormgevers die doen waar ze goed in zijn: ontwerpen volgens de regels van de kunst.

Michael: Klopt, al is de hedendaagse content creator vaak iemand die met tools als CapCut of Canva is opgegroeid. Geen geschoolde vormgever, maar een professional die bv. werkzaam is in HR, marketing, sales of interne communicatie. Canva is hierbij een soort Zwitsers zakmes geworden voor zogenaamde “good enough designs”. En dan hebben we het al lang niet meer over social media content maar ook over video’s, presentaties, documenten… 

Naast Canva, welke tools en bewegingen winnen nog terrein?

Shaun: We zien dat 3D steeds toegankelijker wordt, de focus ligt op ease of use. Adobe heeft  ‘3D for Dummies’ software als Dimension en Stager, maar Blender is gratis en wordt alsmaar populairder. Ontwerpprogramma’s integreren 3D trouwens steeds vaker, Adobe After Effects verwerkt nu direct 3D objecten in je bestanden en met Adobe Dimension en Adobe Photoshop retoucheer je beelden intuïtief.

Jensie: Web designers kiezen dan weer massaal voor tools als Webflow en Framer. Geen of weinig code, super user-friendly. WordPress voelt bijna ouderwets. Voor animaties zijn Rive en GSAP populair. En vergeet de verplichting van toegankelijkheid niet, design teams moeten hun focus dus wat verleggen.

Shaun: Binnen video kan je niet meer om DaVinci Resolve heen, de alles-in-één software die Adobe echt uitdaagt qua prijs en mogelijkheden.

Michael: Adobe is gewoon niet langer dé standaard. Vroeger moest je flink wat ervaring hebben om alles onder de knie te krijgen, nu zijn er tools die veel gerichter werken en meerdere functies combineren om het gros van de communicatiemiddelen te kunnen maken.

Jensie: Een gewaagde stelling misschien … maar veel bedrijven zitten nog vast in rigide structuren terwijl creativiteit net ruimte nodig heeft. Denk aan wilde brainstorms en de mogelijkheid om gezond chaotisch te zijn. Creativiteit valt niet te managen als een spreadsheet. Vaak draait het om efficiëntie via tools, maar dat is pleisters plakken. De echte uitdaging ligt in het veranderen van de cultuur.

Hoe gaat de grafische sector verder evolueren, denken jullie?

Michael: De sector splitst zich duidelijk op. Aan de ene kant snelle goedkope content, aan de andere kant echte kwaliteit. AI overspoelt de markt met generieke inhoud, ook wel ‘AI slop’ genoemd.

Jensie: Het opent sowieso wel kansen voor designers. AI automatiseert routinetaken en creëert zo ruimte voor creativiteit. Als designer dien je op vandaag wel een brede kijk te hebben, de creatieve allrounder wordt de norm. We evolueren van puur uitvoerend werk naar strategisch, conceptueel en multidisciplinair denken waarbij soft skills net zo cruciaal zijn. Kunnen schakelen, meedenken, klanten ontzorgen. En ja, je moet blijven bewijzen waarom je onmisbaar bent. Iedereen denkt tegenwoordig te kunnen ontwerpen met tools als Canva en heeft daardoor een sterkere mening over design.

Shaun: Tools worden ook mobieler. Video monteren op je tablet? Gaat sneller dan je denkt. En daar is AI weer, die dat proces nog eens een extra push geeft.

Michael: Maar het is dubbel. Als graficus ervaar je dat de markt vakmanschap steeds meer onder druk zet. We zijn getraind en geschoold om kwalitatieve content te maken terwijl alles sneller en simpeler moet. Voor niet-grafici is dat nu net fantastisch, die maken op vandaag dingen die vroeger ondenkbaar waren. Twee werelden die botsen, wanneer vinden ze een evenwicht?

Welke raad geven jullie tot slot aan de creatives van vandaag?

Shaun: Laat AI jou niet vervangen maar versterken.

Jensie: Investeer niet alleen in je grafische skills maar ook in je soft skills.

Michael: En denk eraan, kwaliteit komt niet vanzelf. Daar kruipt tijd en vakmanschap in.

Sarah: AI transformeert het grafische landschap razendsnel. De Academy speelt hierop in met trainingen die je workflow versnellen en je creativiteit versterken. Denk aan generative image editing in Adobe Photoshop, AI-ondersteunde video-editing en slimmer schrijven met ChatGPT. Allemaal heel concreet en toepasbaar in je dagelijks werk.

Tegelijk focussen we ook op de soft skills die je als creatieve professional echt vooruithelpen, zoals creatief strategisch denken binnen een grafisch proces.

Skills rond interactiviteit en beleving scherp je aan in de opleidingen Webflow, Framer en Rive. Ideaal om te ontwerpen zonder code. In trainingen rond experience design, storytelling en 3D met Adobe ontdek je hoe je een merk echt tot leven brengt. En ook onze trainingen rond toegankelijkheid van digitale content zijn absolute opstekers.

Naast Adobe opleidingen vind je flink wat alternatieven zoals DaVinci Resolve, CapCut, Affinity, Blender, Unreal Engine en natuurlijk Canva. Zo selecteer je de tools die perfect aansluiten bij je noden en budget.

Hoe uitdagend de markt van visuele communicatie ook mag zijn, je staat er niet alleen voor. M’n trainers en ik krijgen energie van het volgen, analyseren en praktisch vertalen van evoluties in de sector. En die kennis delen we niet enkel in opleidingen. Laat een designer bij je langskomen voor een grondige audit van je workflow of zet hem / haar in als extra grafische kracht in je team.