Hoe geef ik optimaal feedback op een grafisch ontwerp?

21 oktober 2024

Read
feedback op grafisch ontwerp

Voor een goede flow in de creatie van visuele communicatie, is feedback een onmisbaar deel. Niet iedereen vindt het altijd even gemakkelijk om te verwoorden wat ze vinden van een design, of hebben schrik dat ze de gevoelens krenken van de vormgever.

In deze blogpost geven we je nuttige tips die je helpen bij het geven van opbouwende en constructieve feedback.

01 Must-know techniek: I like, I wish

Dit is een must-know techniek voor wie op een constructieve manier feedback wil geven.

1.1 I like

Formuleer eerst alles wat je goed vindt aan het ontwerp. Probeer ook te formuleren waarom. Hiermee maak je het onderscheid tussen je persoonlijke hersenspinsels, en wat onderbouwd is in de context van de visuele communicatie. Zo weet de designer meteen waar die op het juiste spoor zit.

1.2 I wish

Zaken die je niet goed vindt, probeer je te omschrijven als “Ik wou dat…”. Zeg dus bijvoorbeeld niet: “Dat kleur is niet goed gekozen.” maar eerder “Het zou beter zijn dat deze kleur wat zachter was, het leidt teveel af”.

Je hoeft helemaal geen designer te zijn en over het lingo beschikken om een relevante mening te hebben. Laat de designer die vertaling maken. Kijk naar het grafisch materiaal en probeer te omschrijven wat de uitstraling is, hoe het aanvoelt of overkomt. Beschikt je branding over een duidelijke tone of voice, of goed omschreven designfilosofie, leg die er dan zeker naast.

Slechte sandwich

Vermijd de klassieker “Dit is goed, maar…”. Dat is wanneer je start met iets positief, meteen opgevolgd door iets negatief of constructief dat er niets mee te maken heeft. Bijvoorbeeld: “Het beeld is goed gekozen, maar de tekst staat te klein.” 

Bij deze manier van feedback ga je niet verder in op zowel de positieve aspecten als de werkpunten. Bovendien gaat de opbouwende kritiek volledig verloren door deze opbouw. Bij de “I like, I wish”-techniek kan je ook wel afwisselen, maar je geeft elk item de tijd en de duiding die het nodig heeft.

02 Be a pro = get a pro

Laten we eerlijk zijn, beide partijen willen ten allen tijde het hoofd koel houden. Feedback moet open maar vooral onder kalmte kunnen besproken worden. Drama en paniek zijn zelden de ingrediënten die je nodig hebt voor een vruchtvol resultaat. 

Wees ervan bewust dat een creatief proces niet altijd in een rechte lijn loopt. Mocht het al duidelijk zijn welk resultaat je wenst, zou dat materiaal al bestaan. Dus zelden is de eerste poging exact hetgeen je zoekt. Hoe hard ze ook willen, designers kunnen nog altijd geen gedachten lezen.

Probeer ook verder te kijken dan je eerste reacties. Is het weldegelijk zo ontgoochelend of briljant bij een tweede impressie? Misschien focus je teveel op bepaalde details, of zit je denkwijze vast in een bepaald patroon. Designers die feedback geven aan designers zijn om die reden soms de meest lastige klanten. Heb je echt nood om te ventileren, doe dat dan eerst bij een vriend of collega. Dit zal je helpen alles met een nuchtere blik te benaderen. 

Om die reden kan het soms ook fout lopen, wanneer on the spot feedback wordt gevraagd of gegeven. Zijn er geen specifieke vragen die gesteld moeten worden, dan is er geen ruimte voor een genuanceerd en gebalanceerd oordeel. Vraag liever om uitstel tot een later moment.

03 Feedback geven = feedback ontvangen

Designers zijn vaak wel trots op hun creaties, maar zijn er ook in getraind feedback te ontvangen. Zolang je het met respect aanpakt, hoef je niet bang zijn het te bespreken.

Luister ook naar de argumenten van de designer. In de loop van een ontwerp worden honderden kleine beslissingen genomen. Mogelijks zijn er goede redenen waarom iets wel of niet werkt. Zijn de keuzes niet onderbouwd genoeg, of ze stroken niet met de doelstelling, dan moet het bijgestuurd worden.

Een goede designer is in deze rol geen ja-knikker, maar een adviseur. Een ander standpunt kan heel waardevol zijn, en vanuit de combinatie van verschillende expertises kan er vaak iets veel beter ontstaan dan oorspronkelijk bedoeld.

Door guru: