Drumroll… Mocha Mousse is de Pantone kleur van 2025!

9 december 2024

Read
Pantone kleur 2025

Mocha Mousse laat zich kronen tot dé it-kleur van 2025, een zachte bruine tint als opvolger van de dromerige Peach Fuzz uit 2024. De nieuwkomer met code 17-1230 doet aan als een schep luchtige chocolademousse geserveerd met gouden lepeltje, verrukkelijk gezellig! Mocha Mousse is méér dan een kleur, het is een warme omhelzing.

Mocha Mousse: glamour, rust en harmonie

Het Pantone kleureninstituut maakt met Mocha Mousse een smaakvolle keuze voor 2025. Het wikkelt de aardse tint in woorden als verfijnd, elegant en sensueel. Volgens Pantone is Mocha Mousse “een verwarmende, bruine tint die de wereldwijde behoefte aan verbondenheid, comfort en harmonie weerspiegelt”.

Wist je trouwens dat Pantone elk jaar een trendkleur selecteert om jou als creative uit te dagen? Durf anders naar kleur te kijken, durf anders te ontwerpen. Point taken.

Pantone Color of the Year visual

Accent of blikvanger: Mocha Mousse in je grafisch ontwerp

Mocha Mousse is heerlijk veelzijdig. Of je de kleur nu inzet als minimalistisch accent of laat domineren als krachtig middelpunt, het staat 100% stijlvol.

Pantone stelde vijf unieke kleurenpaletten samen met Mocha Mousse als kern. To be honest, zowel in ton-sur-ton combinatie als in spannend contrast zijn wij als color enthusiasts behoorlijk in onze nopjes.

We zullen het maar zeggen als het is, Mocha Mousse is een vibe: wallpapers, kleurpaletten, sleutelhangers, koffiemokken, een notebook … de merch is al even knus als de kleur zelf.

Hoe wordt het Pantone kleur jaarlijks bepaalt?

Het jaarlijkse selectieproces van het Pantone Color of the Year is een diepgaande verkenning door het wereldwijde team van het Pantone Color Institute. Het zijn kleurexperts met vaak een eigen ontwerpbureau binnen interieur of branding, en sommigen geven zelfs les over kleur. Ze beschikken over een intuïtieve vaardigheid om alles wat er in de wereld gebeurt te verbinden en te vertalen naar de taal van kleur.

Van entertainment en mode tot technologie en sociale trends. Diverse invloeden worden zorgvuldig geanalyseerd. In tegenstelling tot de misvatting van een eenmalige bijeenkomst, is de selectie een doorlopend, organisch gesprek met creatievelingen die dag in dag uit bezig zijn met design, kleur, materiaal en afwerking. De kleur wordt gekozen op basis van wereldwijde culturele stemmingen en trends, met aandacht voor kleurpsychologie en het kleurtrendonderzoek dat wordt uitgevoerd. Ze proberen de stemming van de wereldgeest te verbinden met een bijbehorende kleurfamilie. Vervolgens gaan ze verder om de exact juiste tint te identificeren.

Daarnaast heb je ook de kleurnaam. Omdat namen onmiddellijk een beeld en een gevoel oproepen, zorgen ze ervoor dat de naam van het Pantone Color of the Year resoneert en de boodschap makkelijk en intuïtief kan worden overgebracht.

De nieuwe Pantone kleur in je visuele communicatie?

Collega Jill geeft je als 1ste contactpunt met plezier mee hoe Typografics je precies kan ontzorgen bij de creatie van je grafische vormgeving. Meer dan 75 designers komen naar je toe of helpen je grafisch verder vanuit de Studio in Hamme.