Peach Fuzz: Pantone kleur van het jaar 2024

8 december 2023

Read

Het ei is gelegd: Peach Fuzz is de Pantone kleur van 2024. En of de wereld zat te wachten op de 25ste it-kleur, Pantone hield er zelfs een websitecrash aan over. Veel fuss rond Peach Fuzz! De opvolger van Viva Magenta kreeg kleurcode 13-1023 toebedeeld. De Pantone kleur van 2024 is een fluweelzachte perziktint die geest, lichaam en hart verrijkt. Peach Fuzz nestelt zich als een knusse gloed in je designerhanden.

Peach Fuzz, een subtiel fruitige stimulans voor de creativiteit

Vorig jaar zette het Pantone kleureninstituut met Viva Magenta nog vol in op roze, voor 2024 worden enkele druppels oranje toegevoegd. Dat doet Pantone allesbehalve lukraak, met Peach Fuzz evolueren we van een energieke magenta kleurbom naar een gezellige soft tint. Door elk jaar een trendkleur te kiezen, hoopt Pantone je te inspireren om eens ánders naar een kleur te kijken. Peach Fuzz bijvoorbeeld weerspiegelt het verlangen anderen en onszelf te koesteren. Of hoe Pantone dat zelf zo schoon zegt: “caring, sharing & collaboration”. 

peach fuzz Pantone color of the year 2024
wallpaper pantone color of the year

Als accent of met volle glorie, Peach Fuzz in je grafische vormgeving

Peach Fuzz bedeelt zich zonder moeite tegelijk een jeugdig én tijdloos karakter toe. Als color enthusiasts kunnen we niet wachten om de sensuele perzikkleur in je visuele communicatie te persen. Als accentkleur of met volle glorie, volgens Pantone prikkelt de kleur van 2024 hoe dan ook al je zintuigen en past Peach Fuzz bij heel wat kleurpaletten … laat ons dat vooral gaan uittesten.

De complete Peach Fuzz merch staat intussen ook zoetjes op je te wachten: wallpapers, kleurpaletten, sleutelhangers, koffiemokken, een notebook … Peach Fuzz heeft er meer dan duidelijk zin in, en wij ook.

Hoe wordt het Pantone kleur jaarlijks bepaalt?

Het jaarlijkse selectieproces van het Pantone Color of the Year is een diepgaande verkenning door het wereldwijde team van het Pantone Color Institute. Het zijn kleurexperts met vaak een eigen ontwerpbureau binnen interieur of branding, en sommigen geven zelfs les over kleur. Ze beschikken over een intuïtieve vaardigheid om alles wat er in de wereld gebeurt te verbinden en te vertalen naar de taal van kleur.

Van entertainment en mode tot technologie en sociale trends. Diverse invloeden worden zorgvuldig geanalyseerd. In tegenstelling tot de misvatting van een eenmalige bijeenkomst, is de selectie een doorlopend, organisch gesprek met creatievelingen die dag in dag uit bezig zijn met design, kleur, materiaal en afwerking. De kleur wordt gekozen op basis van wereldwijde culturele stemmingen en trends, met aandacht voor kleurpsychologie en het kleurtrendonderzoek dat wordt uitgevoerd. Ze proberen de stemming van de wereldgeest te verbinden met een bijbehorende kleurfamilie. Vervolgens gaan ze verder om de exact juiste tint te identificeren.

Daarnaast heb je ook de kleurnaam. Omdat namen onmiddellijk een beeld en een gevoel oproepen, zorgen ze ervoor dat de naam van het Pantone Color of the Year resoneert en de boodschap makkelijk en intuïtief kan worden overgebracht.

De nieuwe Pantone kleur in je visuele communicatie?

Collega Jill geeft je als 1ste contactpunt met plezier mee hoe Typografics je precies kan ontzorgen bij de creatie van je grafische vormgeving. Meer dan 75 designers komen naar je toe of helpen je grafisch verder vanuit de Studio in Hamme.