Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
provincie Antwerpen
De Triathlonformule door de ogen van trainee Hans
Hans Joris is Design Director bij provincie Antwerpen, en dat al bijna 15 jaar. In een team van 4 geeft hij vorm aan diverse visuele communicatie assets. Hoog op z’n agenda? De groei van de grafische equipe. Enter Academy! “Ontwikkeling speelt een cruciale rol binnen de job als graficus, updates gaan razendsnel… dus doen we razendsnel mee.”
Provincie Antwerpen & Academy go way back… 10 jaar om exact te zijn. Wat was de start trigger?
“Er was de nood om de skills van het team aan te scherpen, via externe opleidingen konden we dit als incentive aanbieden. Een collega krijgt de kans iets anders te doen, van omgeving te wisselen, eens buiten een gewone werkdag te kleuren. Google opperde Academy vrij snel, het uitgebreide aanbod in combinatie met de beginner vs. gevorderde opleidingen gaven de doorslag tot samenwerking.”
Vandaar de keuze voor de Triathlonformule?
“Tot 2x toe zelfs (lacht). De 1ste Triathlonformule sloten we af in 2019, het 2de in 2023. Van Première Pro, over Adobe XD, naar Lightroom en Illustrator: het abonnement valt met veel vrijheid en naar wens in te vullen. Dat je met het hele team klassikale opleidingen naast opleidingen op maat kan combineren, is een grote plus. Boeiend om te zien ook hoe het team tijdens de opleidingen op maat spontaan kennis ging delen. Met de Triathlonformule heb je bovendien geen administratieve rompslomp, je weet hoe het in elkaar steekt en teamleden kunnen zelf online uitzoeken welke opleidingen de beste keuze zijn om zich te verdiepen of verbreden.”
Altijd fijn om jullie op de lesbanken te hebben! Toch?
“Zeker, het team volgde klassikale opleidingen in Hamme en Antwerpen. Het lesmateriaal is up-to-date, de lokalen zelf heel aangenaam. De trainingen op maat werden hier bij ons op kantoor gegeven. Weet je wat vooral fijn is? Dat de trainers hun vak goed kennen. Michael (Training Supervisor, red.) weet vragen zo goed als altijd te beantwoorden, een super gast. Tijdens de opleidingen op maat met hem kregen we een workshop gevoel, interactief en leerzaam.”
En dan wandel je het klaslokaal buiten, recht de praktijk in. Hoe vertaalden de opleidingen zich naar de werkvloer?
“In een efficiëntieverhoging. Het is niet omdat we bepaalde Adobe technieken toepasten, dat we hier doeltreffend in waren. Wat we in de opleidingen leerden, bracht voornamelijk een versnelling op de werkvloer. Omdat evoluties binnen ons vak zo snel gaan, roest je vast zonder het te beseffen. Dat wordt doorbroken tijdens Academy trainingen.”
Goed bezig, zoveel is zeker! Of té goed … want de planning loopt al eens over?
“Klopt, zo kwamen we bij de Typografics Studio. We besteden voornamelijk print jobs uit, 50% puur opmaak 50% creatief werk. Onze ervaring met de Studio is dat ze heel professioneel werkt, flexibel en altijd beschikbaar. De skills van de Studio designers zijn zo breed dat je er quasi voor elke visuele opdracht terecht kan, je hebt er alle specialisten samen… gemakkelijker kan bijna niet.”