DTP of grafische vormgeving: what's in a name?

Danny Mertens

Managing Director

23 januari 2018

Wil je een grafisch vormgever of graphic designer eens goed op stang jagen? Vraag hem/haar dan eens of hij/zij een ‘DTP’er’ is. Je krijgt gegarandeerd een boze blik en een vinnig antwoord terug.

Maar alle gekheid op een stokje: wat is nu precies DTP en waarin ligt het verschil met ‘grafische vormgeving’? We proberen het in deze blogpost duidelijk te maken.

 

DTP = Desktop Publishing

DTP staat voor Desktop Publishing en is een term die rond 1985 voor het eerst werd gebruikt, toen de computer stilletjes zijn intrede deed in de grafische wereld. Dankzij de samenwerking tussen “Aldus Pagemaker” (later overgenomen door Adobe), de Apple MacIntosh en de Apple LaserWriter was het voor het eerst mogelijk om afbeeldingen en tekst in één file te gieten op je computer (desktop). Met de bijhorende LaserWriter kon je het geheel ook nog afdrukken. Het is voor mensen die er niet bij waren nog moeilijk in te schatten, maar deze ontwikkeling zorgde voor een ware schokgolf. Deze (r)evolutie wordt ook geschetst in de documentaire ‘Graphic Means’, die we onlangs vertoonden in Gent en Antwerpen.

Grafische vormgeving

Met grafische vormgeving wordt meestal het creatieve proces bedoeld. Designers starten vaak met een idee, een wit blad en een schetspotlood. Zo ontstaan de eerste ontwerpen die dan nadien met de hulp van een computer en grafische programma’s zoals Adobe InDesign, Illustrator en Photoshop verder ‘opgemaakt’ worden tot er een drukklare file naar de drukker kan doorgestuurd worden.

We moeten hierbij wel vermelden dat niet elke designer zo te werk gaat. Zeker de jongere generatie van de ‘digital natives’ zal vaak het hele proces, van idee tot oplevering, op de computer uitvoeren. De ene werkwijze is niet beter dan de andere, veel hangt af van het talent en de technische kennis van de vormgever in kwestie.

Kort gezegd …

Om het een beetje kort door de bocht te formuleren: een grafisch vormgever denkt na en geeft het creatieve proces mee vorm. Bij hem of haar kun je terecht met een vaag concept dat dan uitgroeit tot een concrete campagne, huisstijl, logo, brochure, …

Een DTP-profiel is vooral technisch sterk en zorgt ervoor dat je brochure, boek, jaarverslag of andere publicatie snel en goed in druk kan gaan. Ervaren DTP’ers zijn hun gewicht in goud waard! Vaak kennen ze hun software zo goed dat ze repetitieve processen kunnen automatiseren, waardoor je als klant heel wat tijdswinst kunt boeken.

Typografics zorgt voor een allround aanbod

Bij Typografics kun je terecht voor verschillende profielen. Zo hebben we medewerkers die zich graag wat van hun meer creatieve kant laten zien en die perfect geschikt zijn om je te helpen bij het definiëren van je huisstijl of je logo te ontwerpen. Daarnaast beschikken we over een flink contingent uiterst bekwame DTP-profielen. Het zijn echte InDesign en Photoshop wizzards die zorgen voor een snelle en feilloze afwerking van je catalogus, prijslijst, jaarverslag, folder of magazine.