Hoe maak je geen crap in tools als Adobe Express & Canva?

5 maart 2024

Watch
how to not make crap in Adobe Express & Canva

Canva en Adobe Express zijn zeer populaire design tools. De reden is simpel: ze beantwoorden perfect aan de noden in de marketing en communicatie sectoren en je gaat er gemakkelijk mee aan de slag. Het doelpubliek en de gebruikers van deze tools zijn dus overwegend niet-grafisch geschoold. Maar visuele communicatie vereist een gezonde mix aan uiteenlopende skills, en daar wringt nu net het schoentje voor veel gebruikers. 

Ontdek in deze video hoe je een upgrade geeft aan een crappy ontwerp, door het toepassen van enkele basic design regels.

Chapters:

  • The bad and the ugly
  • Keep it simple
  • Uitlijning en witruimte
  • Typografie
  • Beeldkeuze en behandeling
  • The good

Waar loopt het vaak mis?

De 3 grootste failures

  1. Lay-out: Lukraak zaken in een visual gooien, is not done. Waar je ze plaatst, op welke grootte en de verhouding tussen de elementen spelen allemaal een rol in hoe de kijker de informatie in zich opneemt. Lay-out is gebaseerd op de design principes, die ontdek je verder in het artikel.
  2. Typografie: De keuze van lettertype en vormgeving zijn essentieel in je branding, ze bepalen het karakter en de effectiviteit van je communicatie. Ook hier zijn een pak design principes van toepassing.
  3. Beeldtaal: Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Wélke woorden dat zijn, bepaal je door het selecteren van een kwalitatief beeld. Beeldkwaliteit zit zowel in het esthetische als technische, dat maakt onderstaande video duidelijk.

De 10 design principles

Keep it simple

  • Evenwicht: Symmetrisch of asymmetrisch, zorg voor visueel evenwicht in je ontwerp.
  • Contrast: Maak contrasten in kleur, grootte, vorm en andere elementen om aandacht te trekken en de hiërarchie te benadrukken.
  • Herhaling: Kleuren, lettertypen, vormen … herhaal ze om consistentie en eenheid in je ontwerp te creëren.
  • Eenheid: Essentieel voor een effectieve visuele boodschap, zorg ervoor dat alle elementen samenwerken om zo een consistent geheel te vormen. 
  • Hierarchie: Een duidelijke hiërarchie in het ontwerp begeleidt de kijker richting de belangrijkste informatie.

Consistentie en witruimte

  • Witruimte: Gebruik het strategisch om het ontwerp luchtigheid te geven en de leesbaarheid te verbeteren. Overvolle ontwerpen zijn te vermijden.
  • Proportie en schaal: Juiste verhoudingen tussen verschillende elementen garanderen een gebalanceerd en visueel aantrekkelijk ontwerp.
  • Kleurgebruik: Kies kleuren zorgvuldig en begrijp hun psychologische impact. Zorg voor een consistent kleurenpalet dat past bij het doel van je ontwerp.

Typografie

Het juiste lettertype en de juiste grootte zorgen voor optimale leesbaarheid en brengen de gewenste sfeer over.

Beeldgebruik

 Gebruik afbeeldingen wanneer ze relevant zijn en goed samenwerken met andere ontwerpelementen. Werk met hoge kwaliteit en gepaste beelden om zo de gewenste sfeer over te brengen.

Door guru

Portretfoto Michael

Meer halen uit Canva, Express of andere software?

Michael

Senior Graphic Designer & Trainer

Misschien zijn deze iets voor jou