Typografics haalt de documentaire 'Graphic Means' naar België
19 oktober 2017
Grafische vormgeving vroeger en nu
Grafische vormgeving gebeurt vandaag exclusief op computer, maar dat is niet altijd zo geweest. En hier en daar zijn er nog creatieve zielen die starten met een blad schetspapier en een potlood, maar de opmaak en het drukklaar maken van files is vandaag exclusief computerwerk.
Dat was ooit wel anders. Tot diep in de jaren ’80, toen computers of grafische software nog niet bestonden, was vormgeving een combinatie van illustraties en zorgvuldig knip- en plakwerk. Tekentafels, millimeterpapier, potloden en speciale vulpennen, meetlatten en geo-driehoeken, technische camera's … het maakte allemaal deel uit van de standaarduitrusting van een grafisch ontwerper.

Graphic Means, een uniek document
Graphic Means is een documentaire die je meeneemt in de tijd en laat zien hoe het proces tussen tekentafel en publicatie verliep toen het woord 'digitalisering' nog niet bestond. Een unieke kans dus om te ontdekken hoe er aan grafische vormgeving werd gedaan tijdens het 'Mad Men' tijdperk.
Danny Mertens, zaakvoerder van Typografics, herinnert zich die tijd nog levendig.
“Ik ben mijn loopbaan begonnen op een reclamebureau en daar gebeurde alles nog met de hand. Mijn dagen bracht ik door aan de tekentafel, het was echt een andere tijd. Hoe we toen onze job deden, daar hebben jonge ontwerpers echt geen idee meer van. Daarom ben ik ook zo blij met deze documentaire. Het is een buitengewone blik op een manier van werken die voorgoed voorbij is.”
Grafische vormgeving, een ambacht
Ook nu nog is goede grafische vormgeving een ambacht en verdient het soms zelfs de stempel ‘kunst’. Maar ook voor komst van de computer werden manueel al echte pareltjes gemaakt.
Danny Mertens: “Vroeger had je als vormgever een sterk ruimtelijk inzicht nodig en was de ruimte om fouten te maken veel kleiner. Nu kun je bijvoorbeeld een schrijffout of een ander detail snel aanpassen, toen ging dat allemaal veel moeilijker. Zat er 1 kleinigheid verkeerd, dan kon het wel gebeuren dat je helemaal opnieuw mocht beginnen. Je werkte ook veel meer met je handen, en die ambachtelijke manier van werken mis ik nu soms wel.”

Een exclusieve vertoning van 'Graphic Means' op 30 november
Typografics nodigt je graag uit voor een exclusieve vertoning van dit uniek tijdsdocument. Place to be is het prachtige kader van het Foto Museum in Antwerpen. We beginnen er aan om 20h30, achteraf kun je bijpraten bij een drankje in de bar.
Toegang is gratis, maar registreren is verplicht! Meld je dus snel aan via deze link.

Geschreven door Debby
Marketing Manager
Na haar marketingstudies in Gent startte Debby op de salesafdeling van een cosmeticabedrijf. Vervolgens ging ze aan de slag in reclamebureaus en later trok ze vier jaar alle marketingprojecten bij een retailer. Vandaag is Debby verantwoordelijk voor marketing bij Typografics. Ze zorgt ervoor dat nieuwe en bestaande klanten de weg vinden naar Typografics en Talent Academy via de website, nieuwsbrieven, blogposts, sociale media, etc.
In haar vrije tijd houdt ze van zomeravonden met festivals en terrasjes, op winteravonden verkiest ze een concert, goede serie of Spaans boek. De laatste 4 jaar zijn vooral haar dochters haar voornaamste hobby.