Geleerd op BAM: de neurowetenschap achter effectieve marketing

9 december 2019

De neurowetenschap achter effectieve marketing


Op 5 & 6 december waren we te gast op het BAM Marketing Congress, de jaarlijkse favoriete meet-up van heel wat marketing addicts. Fijn om zoveel boeiende mensen te ontmoeten op onze eigen stand (+ ’t was daar ook gewoon dikke fun, ontdek je straks helemaal onderaan) én om een brainboost te krijgen tijdens de BAM talks.

Eén van de sprekers op het congres was Dr. Roeland Dietvorst, medeoprichter van het Amsterdamse adviesbureau Alpha. One. Daar worden neurowetenschappelijke technieken — zoals MRI-scans, EEG’s en eyetracking — gebruikt om onbewuste breinprocessen te onderzoeken en op die manier consumentengedrag te voorspellen. Als je weet hoe je consument reageert op advertenties, reclamespots, websites, … heb je dus eigenlijk goud in handen want je kan je boodschap razend effectief maken.

En die neuromarketing is best wel simpel (eigenlijk totaal niet, maar Dr. Dietvorst heeft het moeilijke werk al voor ons gedaan), deze 4 take-aways kan je alvast meteen toepassen binnen je organisatie.

1. Stop te vertrouwen op je gezond verstand



Want dat gezond verstand is puur bedrog. Je grijze massa weet je namelijk onbewust te beïnvloeden. Klaar om je brein uit te dagen? Zeg dan even luidop welke kleur deze aardbeien hebben ---->


Rood? Zeg je rood? Je bent regelrecht in een optische illusie gelopen. Want deze foto bevat 0,0 rood. Er werd een cyaankleur toegevoegd aan een foto met zwarte, witte en grijze tinten. Maar dus die hersencellen van jou registreren rood omdat je als gewoontedier op zondag geniet van een soesje met zoete aardbeien, en die zijn al-tijd immer for ever ROOD.


Beoordeel dus steeds het oordeel want niet alles is wat het lijkt.

2. Let op met reclamegezichten


Reclamebeelden met gezichten zorgen voor herkenning, maar durven de aandacht van het product af te leiden. Dr. Dietvorst deed de test met POS materiaal voor een horlogewinkel.

Pancarte 1: een volledig zichtbaar model + horloge.

Pancarte 2: model met enkel het onderste deel van het gezicht zichtbaar + horloge.

Welke beeld deed de kassa nu het meeste rinkelen, denk je? Pancarte 2. Er was immers minder afleiding.

Nog een eye-opener? Als je in je reclamebeeld een gezicht met product combineert, zorg er dan voor dat de ogen van de persoon naar het product kijken.

3. Denk goed na over je mediamix


Balanceer in je mediamix evenwichtig tussen above the line, print en digitaal. De laatste jaren ging dat laatste nogal eens aan de haal met een groot deel van het marketingbudget. Al blijkt wel dat consumenten above the line en print nog steeds erg naar waarde schatten. Je boodschap blijft langer in het hoofd hangen, een consument krijgt een andere perceptie van je merk/product en gaat je vertrouwen. Voor sommige producten is er zelfs een bereidheid om meer te betalen.

Doe er je voordeel mee!

4. Test zoveel je kan


Het is de core business van Alpha. One. dus nogal wiedes dat Dr. Dietvorst aanbeveelt om je campagnes te testen. Maar de mens heeft ook gewoon gelijk. Zeker als je een grote investering maakt, is het de moeite budget te investeren in onderzoek en testing.

Lanceer je bv. een complexe website? Met eye-tracking kan je nagaan waar de surfer naar kijkt, wat precies aandacht trekt en hoe de bezoeker zich gedraagt. Voorlopig kan je dit zelf gratis nagaan dankzij de toolbox expoze.io.

Wij gaan hier zeker al mee aan de slag. Jij ook?

🙏🏻 BAM & tot volgend jaar

Onze nieuwste blogberichten ontvangen via je RSS feed?


Plak deze URL in je RSS app & off we go -> https://www.typografics.be/nl/blog/rss.

Geschreven door Caro

Managing Director

Sinds augustus 2021 runt Caro samen met Kristel Typografics. Haar positieve energie gaat helemaal naar de verdere uitbouw van Marcom en Sales: hoe vertellen we ons verhaal, hoe dragen we onze missie/visie uit binnen de sector, hoe vinden klanten ons en zorgen we ervoor dat ze blij zijn & blijven… Sleutelpunten die de groei van Typografics tot kenniscentrum voor bedrijven én crossmediale talenten mee ondersteunen.


Niet enkel op kantoor houdt Caro van actie. In haar vrije tijd vind je haar op de speelmat met haar dochter of jonglerend tussen de koersfiets, het zwembad en haar loopschoenen. Bewegen om het hoofd leeg te maken of net te vullen met nieuwe ideeën voor een volgende ski- of kitesurftrip. 


Nog meer lezen?

Bekijk gerust onze andere blogposts vol toffe weetjes en nieuwtjes om up-to-date te blijven.