Geleerd op BAM: de neurowetenschap achter effectieve marketing
9 december 2019
De neurowetenschap achter effectieve marketing
Eén van de sprekers op het congres was Dr. Roeland Dietvorst, medeoprichter van het Amsterdamse adviesbureau Alpha. One. Daar worden neurowetenschappelijke technieken — zoals MRI-scans, EEG’s en eyetracking — gebruikt om onbewuste breinprocessen te onderzoeken en op die manier consumentengedrag te voorspellen. Als je weet hoe je consument reageert op advertenties, reclamespots, websites, … heb je dus eigenlijk goud in handen want je kan je boodschap razend effectief maken.
En die neuromarketing is best wel simpel (eigenlijk totaal niet, maar Dr. Dietvorst heeft het moeilijke werk al voor ons gedaan), deze 4 take-aways kan je alvast meteen toepassen binnen je organisatie.
1. Stop te vertrouwen op je gezond verstand
Want dat gezond verstand is puur bedrog. Je grijze massa weet je namelijk onbewust te beïnvloeden. Klaar om je brein uit te dagen? Zeg dan even luidop welke kleur deze aardbeien hebben ---->
Rood? Zeg je rood? Je bent regelrecht in een optische illusie gelopen. Want deze foto bevat 0,0 rood. Er werd een cyaankleur toegevoegd aan een foto met zwarte, witte en grijze tinten. Maar dus die hersencellen van jou registreren rood omdat je als gewoontedier op zondag geniet van een soesje met zoete aardbeien, en die zijn al-tijd immer for ever ROOD.
Beoordeel dus steeds het oordeel want niet alles is wat het lijkt.

2. Let op met reclamegezichten

3. Denk goed na over je mediamix
4. Test zoveel je kan
Wij gaan hier zeker al mee aan de slag. Jij ook?

🙏🏻 BAM & tot volgend jaar




Onze nieuwste blogberichten ontvangen via je RSS feed?
Plak deze URL in je RSS app & off we go -> https://www.typografics.be/nl/blog/rss.

Geschreven door Caro
Managing Director
Sinds augustus 2021 runt Caro samen met Kristel Typografics. Haar positieve energie gaat helemaal naar de verdere uitbouw van Marcom en Sales: hoe vertellen we ons verhaal, hoe dragen we onze missie/visie uit binnen de sector, hoe vinden klanten ons en zorgen we ervoor dat ze blij zijn & blijven… Sleutelpunten die de groei van Typografics tot kenniscentrum voor bedrijven én crossmediale talenten mee ondersteunen.
Niet enkel op kantoor houdt Caro van actie. In haar vrije tijd vind je haar op de speelmat met haar dochter of jonglerend tussen de koersfiets, het zwembad en haar loopschoenen. Bewegen om het hoofd leeg te maken of net te vullen met nieuwe ideeën voor een volgende ski- of kitesurftrip.