Een blik in het hoofd van een grafisch ontwerper

Jens

Grafisch Vormgever

14 augustus 2018

Onze grafisch vormgever Jens mocht een levensgrote illustratie uitwerken voor de ingang van de Typografics-hoofdzetel in Hamme. “De illustratie is mijn interpretatie van ‘the creative mind'. Ik wil onze bezoekers op die manier een inzicht geven in het creatieve brein van een grafisch vormgever,” legt Jens uit.

De vormgever in kwestie wordt afgebeeld in een creatieve omgeving die hij zelf vormgeeft via zijn gedachten. “Via de onmogelijke vormen die uit zijn ‘open mind’ komen, ontstaat een idee dat letterlijk tot leven komt. Ik probeer de kijker eigenlijk te tonen dat er oneindig veel mogelijkheden zijn en dat niets onmogelijk is, zolang je open-minded bent. Ik liet me hiervoor inspireren door een quote van Escher: “Only those who attempt the absurd will achieve the impossible.” 

“Via de deur werp je een blik in de oneindige ruimte aan mogelijkheden die zich in het hoofd van een designer bevindt. De sterren in deze ruimte zijn een link naar het heelal dat eveneens oneindig is.”

Om creatief te zijn en te blijven is het belangrijk dat je de wereld vanuit verschillende invalshoeken kan bekijken. “De Escheriaanse perspectieven illustreren dit. Hun complexiteit en oneindig perspectief blijven de kijker boeien.”

De bijhorende quote van Saul Bass -‘Design is thinking made visual’- moet gezien worden als een versterking van het beeld. “Het personage op de afbeelding heeft geen ogen. Hij kijkt namelijk door middel van zijn gedachten. Het grafisch ontwerp als resultaat van het denkwerk.”

Toch is dit alles volgens Jens niet voldoende om een goed grafisch idee te laten slagen. “Om ‘the next step’ te bereiken is het belangrijk om gepassioneerd te werk te gaan. Daarom passeren de figuurtjes het hart van de creatieveling.”