Zo maak je gemakkelijk zelf een catalogus op in EasyCatalog

Jensie

Talent Trainer

5 april 2018

Als het gaat over EasyCatalog of databasepublishing denk ik dat veel grafisch ontwerpers spontaan beginnen te huiveren. Velen zijn het dan ook gewoon om volledig in InDesign te werken.

Maar eigenlijk is EasyCatalog niet meer dan een plug-in voor InDesign. Je werkt met andere woorden in een programma dat je al kent. De omgeving is vertrouwd en je kan alle gekende tools gebruiken. Het initiële ontwerp van een catalogus kan zelfs volledig zonder EasyCatalog.

Handig voor allerlei soorten printmateriaal

Je kan bovendien méér dan enkel catalogi maken met dit programma. Ik heb het al gebruikt voor allerlei soorten printmateriaal: visitekaartjes, prijslijsten, folders en brochures, verpakkingsontwerpen, barcodestickers…

Ondertussen voelt werken zonder EasyCatalog aan als een handicap. Ik vind het beter, sneller, uitgebreider én gemakkelijker dan de automatisatiemogelijkheden van InDesign.

Een catalogus maken in 3 stappen

Ik illustreer even de mogelijkheden van EasyCatalog aan de hand van een catalogus die ik zelf heb gemaakt voor Diversi Foods, een groothandelaar in bake-off brood. 

Stap 1. Eerst en vooral heb je uiteraard een database nodig

Die database hoeft niet complex te zijn. Een Excel-bestand voldoet al, maar EasyCatalog kan ook verbinding maken met Google spreadsheets, ODBC-compatibele databasebiotopen (vb. MySQL, SQL Server Filemaker of Oracle), url’s of xml-bestanden en de DAM-systemen ADAM, Elvis, Salsify en Sales Layer.

In het geval van Diversi Foods kreeg ik een Excel-bestand van alle producten. Dit samen met de benamingen in drie talen, enkele kenmerken per product, de productgroep en subgroep waartoe de producten behoren. Binnen InDesign moet ik mijn Excel-bestand openen in het EasyCatalog-datapaneel. Dit ziet er inhoudelijk net hetzelfde uit als in Excel.

Stap 2. Vervolgens ontwerp je de bouwstenen van je publicatie

Met de bouwstenen of product styles bedoel ik de elementen die terugkomen tijdens het ontwerpen. Bijvoorbeeld: een product met titel, foto, prijs en eigenschappen. Je kan in principe verschillende product-templates maken, maar bij deze catalogus heb ik slechts 1 Product Style gebruikt doorheen de hele catalogus.

Stap 3. Daarna geef je in hoe die bouwstenen moeten gebruikt worden

Elk kenmerk van je product is gekoppeld aan een dataveld. EasyCatalog weet perfect van elk stukje data dat het geplaatst heeft, aan welke specifieke cel uit de database het gekoppeld is. Op de prinscreen hiernaast zie je in Normal view groene haakjes rond de tekstvelden. Wat tussen de haakjes staat vormt een dynamische link met de database. Het gewicht van een product is bijvoorbeeld terug te vinden in mijn data onder de kolom ‘weight’.

Paginering in een handomdraai

In dit filmpje toon ik hoe pagination of paginering werkt. Ik geef EasyCatalog de instructie om mijn bibliotheek met templates te gebruiken en hiermee de pagina’s op te vullen. Je ziet in het Pages-venster hoe de pagina’s aangemaakt worden. Een catalogus van 10 of 500 pagina’s? Dat maakt geen verschil meer in EasyCatalog.

Einde van het copy-paste-tijdperk

We zijn ondertussen 2018. Webdesign lijkt printdesign volledig ingehaald te hebben op vlak van gestructureerd werken. Geen webdesigner zal nog een project beginnen waarbij data manueel moet gecopy-past worden in de layout om zo een website op te bouwen. Binnen printdesign lijkt dit echter nog steeds de norm. Het is tijdrovend, het is inefficiënt en vooral: de foutenmarge ligt hoog.

Wil je zelf ook graag een moderne workflow aanleren en future-proof te werk gaan? Ikzelf of één van mijn collega’s kunnen je altijd ter plekke komen helpen. Of een van onze Adobe-trainers kan een opleiding op maat bij jou in het bedrijf komen geven. Neem gerust vrijblijvend contact op met ons.