Zo schrijf je een briefing waar je creative je dankbaar voor is
24 augustus 2020
Laten we beginnen met alle uitvluchten per direct van tafel te vegen. Want een briefing schrijven is helemaal niet tijdrovend en je designer zal niet zomaar iets uit zijn mouw schudden omdat jij niet goed weet wat je wilt (niet dat hij/zij dat niet kan), …
Magic in, magic out. Het resultaat van je content is maar zo goed als je briefing. Dus ga als een gék top-notch briefings maken en geniet van een optimale performance, tijdswinst, een resultaat dat aansluit bij je verwachting en het behalen van doelstellingen.
Wat alvast handig werkt is een company briefing template! Deze 4 elementen zijn onmisbaar in het document.
1. De must-knows
Start met de droge feiten & specificeer de design specs.
- Projectnaam & -nummer
- Contactpersoon & -gegevens
- Timing en deadline
- De te volgen flow (stijlaanzet, draft, eerste versie, …)
- Drager
- Formaat (breedte x hoogte)
- Kleur (cmyk, pms, zw/w, rgb, …)
- Taalversies
- Hoe bewaren/opleveren
2. Achtergrond info
Geef een korte omschrijving van jezelf als opdrachtgever (vooral wanneer je met externe partijen werkt) en vertel wat de content tot doel heeft. Wil je dat je doelpubliek iets koopt? Of heeft je campagne brand awareness als opzet? Vertel je goal, omlijn je scope!

3. Wie is je target audience
Laat je designer in het hoofd van je doelpubliek kruipen. Wie zijn ze? Wat trekt hen aan? Wat zijn hun noden/bezorgdheden? Welk probleem los je voor hen op? Hoe spreken ze? Wat is herkenbaar voor hen?
Misschien ken jij als marketeer insights over je doelgroep die waardevol zijn voor je designer?
4. De show elementen
- De company baseline
- De tone-of-voice
- De styleguide
- Bruikbare beelden
- Eerdere gelijkaardige realisaties
- Moodboards of brainstorm krabbels
- Copy
- ...
Verzamel alle show elementen die je designer helpen om tot een succesvol eindresultaat te komen.
En dan: maak van je designer je sparringpartner. Ga je briefing mondeling toelichten, luister naar elkaar want daar ga je van leren.
Neem ook deze vuistregels mee:
- Een goede briefing past op 1 A4.
- Doe een de-briefing waarin je aanhaalt welke learnings je meeneemt naar een volgende project.
Download hier alvast de ideale briefing template.
Succes met het realiseren van je content! Is er iets waar onze designers je bij kunnen helpen? Vertel het ons.

Geschreven door Caro
Managing Director
Sinds augustus 2021 runt Caro samen met Kristel Typografics. Haar positieve energie gaat helemaal naar de verdere uitbouw van Marcom en Sales: hoe vertellen we ons verhaal, hoe dragen we onze missie/visie uit binnen de sector, hoe vinden klanten ons en zorgen we ervoor dat ze blij zijn & blijven… Sleutelpunten die de groei van Typografics tot kenniscentrum voor bedrijven én crossmediale talenten mee ondersteunen.
Niet enkel op kantoor houdt Caro van actie. In haar vrije tijd vind je haar op de speelmat met haar dochter of jonglerend tussen de koersfiets, het zwembad en haar loopschoenen. Bewegen om het hoofd leeg te maken of net te vullen met nieuwe ideeën voor een volgende ski- of kitesurftrip.